Det har kommit en ny rapport från Babson Survey Research Group som visar att distansutbildning och online-lärande ökar inom högre utbildning i USA.
Undersökningen är framtagen med stöd av Online Learning Consortium (OLC), Pearson och Tyton Partners
och rapporten är en viktig barometer för hur utvecklingen av online-lärande går i USA.
Andelen ansökningar till distansutbildning inom högre utbildning ökade för det fjortonde året i rad och ökningen är snabbare än under de senaste åren.
Antalet distansutbildningsstuderande ökade med 5,6% från hösten 2015 till hösten 2016 för att nå
6 359 121 som tar minst en distanskurs, vilket motsvarar 31,6% av alla elever.
Total antalet elever inom distansutbildning utgör ca 15 % av eleverna i antal är det 3 003 080 studenter som läser distanskurser och 17 % (3 356 041) som väljer en kombination av distansutbildning- och närutbildning.
Distansutbildning är starkt koncentrerade till ett relativt litet antal institutioner.
Nästan hälften av antalet distansutbildningsstuderande är koncentrerade till bara fem procent av totala antalet Universitet och Högskolor i USA.