NY

Utan möten mellan lärare och elever finns det nämligen ingen skola

Utan möten mellan lärare och elever finns det nämligen ingen skola. Och staten måste göra lärarkåren stark genom att sätta ramar så att dessa möten får kvalitet överallt i alla klassrum skriver debattör Per Kornhall på Sverige Lärares webbsida. Se utökat...

Landets kompetensbrist -lokala lärcentrum en del av lösningen Livesändning Almedalen 27/6

  Se hela livesändningen NITUS arrangemang Landets kompetensbrist -lokala lärcentrum en del av lösningen Almedalen 27/6 här: Video https://youtu.be/ZKQU_1tuWNA   ( tid 1:35) Moderator Lars-Uno Åkesson NITUS ordförande Beskrivning av samhällsfrågan: I nästan varje...

Webbsändning -Nya vägar till högre utbildning i hela landet – med kvalitetssatsning på decentraliserade miljöer 26/6 kl 15.15

Nya vägar till högre utbildning i hela landet - med kvalitetssatsning på decentraliserade miljöer Webbsändning kl 15.15 Nya Vägar , Almedalen, Visby https://almedalsveckanplay.info/71134 Tillgång till högskoleutbildad kompetens är en överlevnadsfråga för många...

Ny rapport – Kompetenslandskapet i Norra Sverige – presenterad av Akademi Norr 19/6 i Lycksele

Det arrangerades en välbesökt konferens i Lycksele den 19 juni med Akademi Norr om kompetensförsörjning i norra Sverige. De vanligaste orsakerna till svårigheter med rekrytering inkluderar en begränsad budget, brist på personal med rätt kompetens och hög konkurrens om...

Rapporten Livslångt lärande för yrkesverksamma akademiker i alla delar av landet är släppt.

Nu är rapporten släppt som handlar om "Livslångt lärande för yrkesverksamma akademiker i alla delar av landet" skriven av utredare Kjell Nyman på uppdrag av SVERD med stöd av Universitets och högskolerådet (UHR). Releasen är genomförd på högskolekonferensen NU2024 i...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Huvudmännen tar inte ansvar för digitaliseringen

Den digitala arbetsmiljön för lärare behöver bli bättre på skolorna.
Det menar professor Åke Grönlund som är en av Sveriges ledande forskare och debattörer inom skolans digitalisering.
– Det är skolhuvudmännen som måste ansvara för att det fungerar, och i dag gör de inte det på många håll, säger han.

Digitaliseringen i den svenska skolan har pågått i flera decennier. I dag är lärarvardagen för många fylld av krånglande nätverk, trasslande IT-system och strulande elevdatorer. Att den digitala arbetsmiljön behöver bli bättre på skolorna är en fråga som diskuteras flitigt.

Åke Grönlund arbetar som professor i informatik vid Handelshögskolan vid Örebro universitet och en av Sveriges ledande forskare och debattörer inom skolans digitalisering. Han tycker att det är ett alldeles för stort glapp på svenska skolor i hur långt man har kommit i den digitala utvecklingen.

Unknown

 

 

 

 

 

 

Läs hela artikeln här

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This