NY

Slutbetygen för årskurs 9 sjunker

Andelen niondeklassare som är behöriga till gymnasieskolans nationella program sjunker med 1,5 procentenheter. 83,7 procent av eleverna som gick ut grundskolan i våras blev behöriga, jämfört med 85,2 procent år 2023. Det visar Skolverkets nya statistik. Av de drygt...

F-betyg skrotas vid utredning inför nytt betygssystem

Regeringens betygsutredning som ska presenteras under våren 2025 föreslår nog när den presenterar sina resultat i början på nästa år. Att: - F-betyget skrotas. - En ny tio-gradig betygsskala införs. - Elevernas meritvärde normeras mot resultaten på de nationella...

Se filmer från SVERDs Online Höstkonferens 20 september 2024

Se filmer från SVERD Online Höstkonferens" Kompetensförsörjning på flexibla sätt" fre 20 sep 2024.   Konferensen samlade ett 50 tal deltagare från Luleå i Norr till Malmö i Söder och dokumentation med filmer finns nedan. Aktuellt hos SVERD och vi fyller 40 år....

Nytt globalt digitalt ramverk (GDC)

Den 21–23 september reser energi- och näringsminister samt vice statsminister Ebba Busch till New York för att delta i öppnandet av FN:s framtidstoppmöte. Inför mötet har Sverige haft en viktig roll som förhandlingsledare för ett nytt globalt digitalt ramverk. Målet...

Anmälan öppen till SVERD Online höstkonferens ”Kompetensförsörjning på flexibla sätt” fre. 20 sep kl. 10.00

Anmälan till SVERD Online Höstkonferens 2024 -Kompetensförsörjning på flexibla sätt ZOOM länk till Höstkonferensen 29/9  Anmälan som är fri sker här: Agenda Talare 10:00 Välkomna till SVERD...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Digitalisering för framtidens skola

Den skola vi bygger i dag ska rusta eleverna för en arbetsmarknad och
ett samhällsliv som vi bara kan ana konturerna av. Samtidigt vet vi att skolhuvudmän har svårt att erbjuda elever den undervisning som de har rätt till och som de behöver, bland annat på grund av den omfattande lärarbristen. Mindre huvudmän har svårt att erbjuda modersmålsundervisning och studiehandledning på modersmålet och glesbygdskommuner kan inte alltid erbjuda ett allsidigt utbud av ämnen i övrigt. Fjärrundervisning skulle kunna vara ett sätt att hantera dessa problem.

Läs hela rapporten 2018:1 http://www.ifous.se/app/uploads/2018/01/201801-Ifous-2018-1-M2-klickbar.pdf

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This