NY

I dag överlämnas vårbudgeten för att stärka den ekonomiska utvecklingen

I dag överlämnas vårbudgeten, det vill säga 2025 års ekonomiska vårproposition och vårändringsbudgeten för 2025, till riksdagen. I vårbudgeten, som bygger på en överenskommelse mellan regeringen och Sverigedemokraterna, använder regeringen styrkan i den svenska...

Lärare fortsätter lämna yrket

Under de senaste tio åren har fler utbildat sig till lärare, och fler har också valt att arbeta som lärare. Även om antalet utbildade lärare ökar i antal minskar andelen inom skolan över tid. – Ser vi på trenden över tid visar den att andelen som stannar kvar inom...

Skolan brister i att lära ut digital kompetens – forskning.se

I debatten om skolan föreslås mobilförbud och ministrar pratar om att gå från skärm till pärm. Samtidigt visar en avhandling från Göteborgs universitet att skolan backar från sitt bildande uppdrag och brister i undervisningen om digital kompetens. EU-kommissionen...

Regeringens utredare föreslår vinstförbud för friskolor

Regeringens utredare föreslår vinstutdelningsförbud för bland annat nystartade friskolor eller skolor som nyligen bytt ägare. Förbudet ska även gälla värdeöverföringar mellan olika bolag i en friskolekoncern. – Det sätter stopp för kortsiktiga aktörer som vill göra...

Märket klubbat som ger utrymme för nya löner inom skolan

Industrins parter har kommit överens om ett märke på 6,4 procent under två år. – En relativt hög siffra, säger Elisabet Mossberg, biträdande förhandlingschef på Sveriges Lärare. Industriförbunden fick igenom krav på arbetstidsförkortning för samtliga kollektivavtal....
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Tre doktorandtjänster utlyses i Digital Technology Enhanced Learning på Linnéuniversitetet

Tre doktorandtjänster utlyses i Digital Technology Enhanced Learning vid Linnéuniversitetet. Sista ansökningsdatumet är 10 december 2018. Läs mer här

Learning and teaching with digital technologies is an area of great strategic importance for Linnaeus University (LNU). LNU has a strong tradition of teacher education and pedagogical research. Moreover, front edge and leading research within Technology Enhanced Learning has been carried out at LNU for the last 15 years.

We are now in the process of establishing a new research program and academic environment placed at the intersection between digital technologies and learning science —Digital Technology Enhanced Learning. The faculties of Technology and Social Sciences, and the respective departments of Computer Science and Media Technology and Pedagogy and Learning together with a large industrial partner are creating the opportunities to develop, implement, support and sustain learning and teaching practices mediated by digital technologies. Areas of interest connected to these efforts are knowledge creation, social media practices in education, learning analytics, mobile learning and teachers´ digital literacies just to mention of few.

Digital technology enhanced learning, also called educational technology, is an interdisciplinary field of research and development where educational, engineering, behavioural and design sciences meet. This makes it possible to study and explore different educational process and tools and mechanisms that support these in order to find answers to what gives value and efficiency for students and teachers.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This