Högre studier ger varje student möjlighet att söka efter kunskap och utveckla sina intressen, samtidigt som det bidrar stort till samhällets utveckling. Men det är inte längre nödvändigt att bo på studieorten. Idag pluggar var femte svensk student på distans.
Det är en fascinerande utveckling och runt om i världen är trenden densamma. Med den digitala tekniken har också distansstudiernas upplägg förbättrats.
För att förstå hur det fungerar att plugga via webben ordnade jag ett virtuellt studiebesök på Högskolan Dalarna (HDA) för mig och några kollegor. Bänkade med varsin dator, kamera och headset fick vi se hur föreläsningar går till, hur kontakter mellan lärare och studenter sker och dessutom samtala med studenter och lärare. Allt i realtid. Studiebesöket imponerade och framför allt var studieformen effektiv och välfungerade.
Det finns de som ifrågasätter värdet av distansstudier. Men rätt använda tror jag det är en möjlighet och en förutsättning, inte minst för det livslånga lärandet, så länge det rör kurser och utbildningar som är lämpliga. För mig som politiker är det inte intressant HUR studenten ifråga har fått sin kunskap. Det viktiga är att utbildningen motsvarar högt ställda akademiska krav och att examinationen sker på ett korrekt och rättssäkert sätt. Något som Högskoleverket har till uppgift att kontrollera. Distansstudier är en möjlighet som underlättar stort för personer som av olika skäl inte kan lämna hemorten. Dessutom visar forskning att onlinestudier också har ett stort värde som pedagogisk metod, och att studenter som pluggar online ägnar mer tid åt sina studier. En av studenterna vi talade med vid studiebesöket pluggade faktiskt på distans vid högskolan trots att hon bodde i samma stad där campus fanns. Att nya generationer och ny teknik kan skapa nya studieformer bör ses som en utmaning och ett viktigt komplement i högskolevärlden. Internationellt är distansstudier betydligt vanligare och Sverige måste förändra attityden till denna studieform för att inte tappa mark. Det behövs också mer forskning på området för att öka kunskapen om hur vi bättre kan nyttja den digitala tekniken i all utbildning. Onlinestudier är dessutom en ovärderlig möjlighet för att sprida kunskap inte minst till utvecklingsländer. Idag utbildas till exempel lärare, som i sin tur utbildar barnmorskor i Somalia, tack vare onlinestudier från en svensk högskola. En mycket effektiv form av biståndsarbete tycker jag, eftersom man på så sätt också undviker riskerna med brain drain. Den situation som uppstår då studenter som studerar i andra länder, blir kvar med sin kunskap i det nya landet utan att återvända hem. Den digitala tekniken skapar som synes många möjligheter och nya utmaningar. Möjligheter som borde tas bättre tillvara. I höstas presenterade regeringen en digital agenda för Sverige. Den har mottagits väl men olyckligtvis saknas skrivningar om digitalisering kopplat till högre utbildning i skriften. Jag hoppas därför att regionerna har uppmärksammat det och själva utvecklar frågan i de regionala agendor som nu utarbetas på många håll i landet.
Betty Malmberg (M) Riksdagsledamot för Östergötland Ledamot i Utbildningsutskottet