NY

Ny utredning-Fler vägar till arbetslivet

Onsdagen den 20 november kl. 13:30 tog utbildningsminister Johan Pehrson emot betänkandet från utredningen "Fler vägar till arbetslivet". I samband med överlämningen håller utbildningsministern en pressträff tillsammans med den särskilde utredaren Joanna Giota. I...

Nu behöver skolan en digitaliseringsstrategi

Slutsnackat om skärm till pärm – nu behöver skolan en digitaliseringsstrategi skriver Camilla Hansén, riksdagsledamot för Miljöpartiet. I webbtidningen Voister menar hon att debatten om skolans digitalisering är polariserad och fördummande. Nu behöver regeringen visa...

Granskning av betygsrätten inom vuxenutbildningen

Skolinspektionens har på uppdrag av regeringen granskat förekomsten av folkhögskolor och enskilda utbildningsanordnare med beviljad betygsrätt. I denna rapport redovisas bland annat förslag på hur de svårigheter som finns när det gäller att kontrollera hur...

Nytt vetenskapligt råd inrättas på Skolverket

Ett vetenskapligt råd och en överdirektörsroll inrättas på Skolverket. Det meddelar regeringen 14 nov-2024. Beslutet är efterfrågat av myndigheten eftersom det stärker arbetet framåt. – Ett vetenskapligt råd och en överdirektörsroll är efterfrågade och därmed välkomna...

Stora brister i elevers it-kunskaper

Fyra av tio svenska tonårselever har stora luckor i it-kunskaper, och presterar på en låg eller mycket låg nivå. Det visar en internationell mätning där Sverige deltagit för första gången. Svenska ungdomar använder i hög grad paddor, mobiler och datorer, både i skolan...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

EUA: Ny rapport o pedagogisk utveckling

European Universities Association (EUA) har lanserat sin rapport om Continuous Development of Teaching Competences: Thematic Peer Group Report. Rapporten, är baserad på forskning genom fokusgrupper av experter inom området. Den beskriver ett antal utmaningar på flera nivåer, såväl  för lärosäten, myndigheter och till regeringar. Den för också  fram fyra rekommendationer. Läs mer här

  • National/government support is important, hence national education strategies should promote teaching qualification attainment for academic staff as professional educators.
  • Institutional tone and culture are most significant and absolutely necessary, and institutional leaders should consider how best to support and/or fund learning and teaching initiatives and staff support mechanisms, informed, if present, by proactive national education strategies, and driven by cross- fertilisation with research.
  • Institutional criteria for promotion should be reviewed to ensure that evidence of effectiveness in learning and teachingis taken into account for career advancement, in a balanced way with research outcomes.
  • Academics are expected to engage in continuous professional development and critical self-reflection throughout their career. These should include activities that support the enhancement of the quality of learning and teaching as well as research and academic career development.

     

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This