Tankesmedjor, utbildningsinstitutioner och inte minst privata företag pekar alla på vuxenutbildning som en väg till fortsatt kompetensutveckling, ökad social rörlighet och demokratiskt engagemang.
Detta utgör en rad olika dilemman för vuxenutbildning som inte kan avfärdas:
1. Nuvarande kompetensbehov versus framtida kompetensbehov
2. Formell versus icke-formell utbildning
3. Lokala versus globala utmaningar
4. Tradition versus förändring;
5. Botten upp versus topp ner;
6. Permanenta anställningar versus ett växande antal anställda med osäkra anställningsförhållanden
Alla dessa dilemma påverkar utvecklingen av vuxenutbildningsforskning och genomförande.
Hur kan vi främja en hållbar utveckling inom sektorer som kämpar för att balansera flödet av politiskt och ekonomiskt stöd och krav?
Hållbar utveckling, som ett brett kritiskt perspektiv, betonar att vi som samhällen, organisationer och individer måste vara medvetna om de
sociala, ekonomiska och ekologiska konsekvenserna av våra handlingar.
Denna konferens fokuserar på hur vi som vuxenutbildare , såväl forskare som praktiker inleder en dialog om framtiden och hur vi vill att vårt arbete ska formas.
Hur kan vi bygga på de starka traditionerna för vuxenutbildning och samtidigt bidra till hållbara lösningar ?
Detta skall göras under tryck från nuvarande och framtida dilemman för samhället, organisationer och individerna.