NY

Två av tre jobb i Sverige är exponerade för AI

Två av tre jobb i Sverige är exponerade för AI, och 25 procent är mycket högt exponerade, visar en ny rapport från Almega. Påverkan från AI förväntas bli allra störst inom privata tjänstesektorn. Samtidigt visar en rapport från Kantar Sifo att höginkomsttagare nyttjar...

I dag överlämnas vårbudgeten för att stärka den ekonomiska utvecklingen

I dag överlämnas vårbudgeten, det vill säga 2025 års ekonomiska vårproposition och vårändringsbudgeten för 2025, till riksdagen. I vårbudgeten, som bygger på en överenskommelse mellan regeringen och Sverigedemokraterna, använder regeringen styrkan i den svenska...

Lärare fortsätter lämna yrket

Under de senaste tio åren har fler utbildat sig till lärare, och fler har också valt att arbeta som lärare. Även om antalet utbildade lärare ökar i antal minskar andelen inom skolan över tid. – Ser vi på trenden över tid visar den att andelen som stannar kvar inom...

Skolan brister i att lära ut digital kompetens – forskning.se

I debatten om skolan föreslås mobilförbud och ministrar pratar om att gå från skärm till pärm. Samtidigt visar en avhandling från Göteborgs universitet att skolan backar från sitt bildande uppdrag och brister i undervisningen om digital kompetens. EU-kommissionen...

Regeringens utredare föreslår vinstförbud för friskolor

Regeringens utredare föreslår vinstutdelningsförbud för bland annat nystartade friskolor eller skolor som nyligen bytt ägare. Förbudet ska även gälla värdeöverföringar mellan olika bolag i en friskolekoncern. – Det sätter stopp för kortsiktiga aktörer som vill göra...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Nordisk konferens om ”Hållbar Vuxenutbildning” 13-15 maj i Aarhus

Vuxenutbildningen betonas i allt större utsträckning som en väg framåt och som ett sätt att lösa en rad olika samhällsproblem.
Tankesmedjor, utbildningsinstitutioner och inte minst privata företag pekar alla på vuxenutbildning som en väg till fortsatt kompetensutveckling, ökad social rörlighet och demokratiskt engagemang.

Detta utgör en rad olika dilemman för vuxenutbildning som inte kan avfärdas:

1. Nuvarande kompetensbehov versus framtida kompetensbehov

2. Formell versus icke-formell utbildning

3. Lokala versus globala utmaningar

4. Tradition versus förändring;

5. Botten upp versus topp ner;

6. Permanenta anställningar  versus ett växande antal anställda med osäkra anställningsförhållanden

Alla dessa dilemma påverkar utvecklingen av vuxenutbildningsforskning och genomförande.

Hur kan vi främja en hållbar utveckling inom sektorer som kämpar för att balansera flödet av politiskt och ekonomiskt stöd och krav?
Hållbar utveckling, som ett brett kritiskt perspektiv, betonar att vi som samhällen, organisationer och individer måste vara medvetna om de
sociala, ekonomiska och ekologiska konsekvenserna av våra handlingar.

Denna konferens fokuserar på hur vi som vuxenutbildare , såväl forskare som praktiker inleder en dialog om framtiden och hur vi vill att vårt arbete ska formas.
Hur kan vi bygga på de starka traditionerna för vuxenutbildning och samtidigt bidra till hållbara lösningar ?

Detta skall göras under tryck från nuvarande och framtida dilemman för samhället, organisationer och individerna.

Läs mer här

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This