NY

Utan möten mellan lärare och elever finns det nämligen ingen skola

Utan möten mellan lärare och elever finns det nämligen ingen skola. Och staten måste göra lärarkåren stark genom att sätta ramar så att dessa möten får kvalitet överallt i alla klassrum skriver debattör Per Kornhall på Sverige Lärares webbsida. Se utökat...

Landets kompetensbrist -lokala lärcentrum en del av lösningen Livesändning Almedalen 27/6

  Se hela livesändningen NITUS arrangemang Landets kompetensbrist -lokala lärcentrum en del av lösningen Almedalen 27/6 här: Video https://youtu.be/ZKQU_1tuWNA   ( tid 1:35) Moderator Lars-Uno Åkesson NITUS ordförande Beskrivning av samhällsfrågan: I nästan varje...

Webbsändning -Nya vägar till högre utbildning i hela landet – med kvalitetssatsning på decentraliserade miljöer 26/6 kl 15.15

Nya vägar till högre utbildning i hela landet - med kvalitetssatsning på decentraliserade miljöer Webbsändning kl 15.15 Nya Vägar , Almedalen, Visby https://almedalsveckanplay.info/71134 Tillgång till högskoleutbildad kompetens är en överlevnadsfråga för många...

Ny rapport – Kompetenslandskapet i Norra Sverige – presenterad av Akademi Norr 19/6 i Lycksele

Det arrangerades en välbesökt konferens i Lycksele den 19 juni med Akademi Norr om kompetensförsörjning i norra Sverige. De vanligaste orsakerna till svårigheter med rekrytering inkluderar en begränsad budget, brist på personal med rätt kompetens och hög konkurrens om...

Rapporten Livslångt lärande för yrkesverksamma akademiker i alla delar av landet är släppt.

Nu är rapporten släppt som handlar om "Livslångt lärande för yrkesverksamma akademiker i alla delar av landet" skriven av utredare Kjell Nyman på uppdrag av SVERD med stöd av Universitets och högskolerådet (UHR). Releasen är genomförd på högskolekonferensen NU2024 i...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Nordisk konferens om ”Hållbar Vuxenutbildning” 13-15 maj i Aarhus

Vuxenutbildningen betonas i allt större utsträckning som en väg framåt och som ett sätt att lösa en rad olika samhällsproblem.
Tankesmedjor, utbildningsinstitutioner och inte minst privata företag pekar alla på vuxenutbildning som en väg till fortsatt kompetensutveckling, ökad social rörlighet och demokratiskt engagemang.

Detta utgör en rad olika dilemman för vuxenutbildning som inte kan avfärdas:

1. Nuvarande kompetensbehov versus framtida kompetensbehov

2. Formell versus icke-formell utbildning

3. Lokala versus globala utmaningar

4. Tradition versus förändring;

5. Botten upp versus topp ner;

6. Permanenta anställningar  versus ett växande antal anställda med osäkra anställningsförhållanden

Alla dessa dilemma påverkar utvecklingen av vuxenutbildningsforskning och genomförande.

Hur kan vi främja en hållbar utveckling inom sektorer som kämpar för att balansera flödet av politiskt och ekonomiskt stöd och krav?
Hållbar utveckling, som ett brett kritiskt perspektiv, betonar att vi som samhällen, organisationer och individer måste vara medvetna om de
sociala, ekonomiska och ekologiska konsekvenserna av våra handlingar.

Denna konferens fokuserar på hur vi som vuxenutbildare , såväl forskare som praktiker inleder en dialog om framtiden och hur vi vill att vårt arbete ska formas.
Hur kan vi bygga på de starka traditionerna för vuxenutbildning och samtidigt bidra till hållbara lösningar ?

Detta skall göras under tryck från nuvarande och framtida dilemman för samhället, organisationer och individerna.

Läs mer här

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This