Lärande i Sverige genomför en pilot där man undersöker möjligheterna med ansiktsigenkänning för att underlätta för lärarna. Idag lägger de upp till 40 minuter om dagen för närvarokontroll av elever. Tid som istället kan läggas på undervisning.
av Ebba Ossiannilsson | apr 2, 2019 | Okategoriserad | 0 Kommentarer
Lärande i Sverige genomför en pilot där man undersöker möjligheterna med ansiktsigenkänning för att underlätta för lärarna. Idag lägger de upp till 40 minuter om dagen för närvarokontroll av elever. Tid som istället kan läggas på undervisning.
Vi tar tekniken med ansiktsigenkänning till hjälp för att hitta verksamhetsnytta som förenklar för lärare och elever i vardagen. Över tid ser vi också spännande möjligheter till värdeskapande genom att insamlad, anonym data om till exempel fysiska flöden kan utveckla skolan som arbetsmiljö så att den i allt högre grad motsvarar elevernas behov och ökar deras trivsel, säger Ole Lidegran, CIO på friskolekoncernen Lärande i Sverige med cirka 4 000 elever på 18 grund- respektive gymnasieskolor runt om i landet.
SVERD bildades 1984 av innovatörer som såg behovet av ett återkommande utbyte mellan aktörer inom distansutbildning i Sverige. SVERD verkar för att alla människor ska ha möjlighet att nå information och kunskap via olika fysiska och virtuella vägar.
© 2024 Svenska Riksorganisationen för Öppen Flexibel Distansutbildning
jul 9, 2024
Utan möten mellan lärare och elever finns det nämligen ingen skola. Och staten måste göra lärarkåren stark genom att sätta ramar så att dessa möten får kvalitet överallt i alla klassrum skriver debattör Per Kornhall på Sverige Lärares webbsida. Se utökat...
jul 2, 2024
Se hela livesändningen NITUS arrangemang Landets kompetensbrist -lokala lärcentrum en del av lösningen Almedalen 27/6 här: Video https://youtu.be/ZKQU_1tuWNA ( tid 1:35) Moderator Lars-Uno Åkesson NITUS ordförande Beskrivning av samhällsfrågan: I nästan varje...