Skillnader i skolresultat har planat ut men åtgärder behövs för att råda bot på den ökande ojämlikheten enligt OECD:s senaste rapport om svenska skolan ( april 2019 ) .
En nyhet i rapporten är att OECD för första gången rekommenderar att Sverige bygger en regional struktur för skolstyrning. Det är en idé inspirerad av Skolkommissionens förslag, och rapporten slår fast att Skolkommissionen utgör en stabil grund och en tydlig riktning framåt för svensk skola.
Björn Åstrand som varit ledamot i Skolkommissionen och nu leder utredningen om ”En mer likvärdig skola”menar att efter att ha läst OECD rapporten bör man ställa följande frågor
- Har vi åstadkommit den skola som ger alla elever de bästa möjligheterna att lyckas?
- Stödjer skolan social utveckling, eller är det fortfarande så att social bakgrund styr hur väl du kommer att lyckas? Och svaret är tyvärr att OECD rapporten visar att det fortfarande är så att social bakgrund styr hur väl man lyckas i skolan.
Läs mer här