NY

Ny utredning-Fler vägar till arbetslivet

Onsdagen den 20 november kl. 13:30 tog utbildningsminister Johan Pehrson emot betänkandet från utredningen "Fler vägar till arbetslivet". I samband med överlämningen håller utbildningsministern en pressträff tillsammans med den särskilde utredaren Joanna Giota. I...

Nu behöver skolan en digitaliseringsstrategi

Slutsnackat om skärm till pärm – nu behöver skolan en digitaliseringsstrategi skriver Camilla Hansén, riksdagsledamot för Miljöpartiet. I webbtidningen Voister menar hon att debatten om skolans digitalisering är polariserad och fördummande. Nu behöver regeringen visa...

Granskning av betygsrätten inom vuxenutbildningen

Skolinspektionens har på uppdrag av regeringen granskat förekomsten av folkhögskolor och enskilda utbildningsanordnare med beviljad betygsrätt. I denna rapport redovisas bland annat förslag på hur de svårigheter som finns när det gäller att kontrollera hur...

Nytt vetenskapligt råd inrättas på Skolverket

Ett vetenskapligt råd och en överdirektörsroll inrättas på Skolverket. Det meddelar regeringen 14 nov-2024. Beslutet är efterfrågat av myndigheten eftersom det stärker arbetet framåt. – Ett vetenskapligt råd och en överdirektörsroll är efterfrågade och därmed välkomna...

Stora brister i elevers it-kunskaper

Fyra av tio svenska tonårselever har stora luckor i it-kunskaper, och presterar på en låg eller mycket låg nivå. Det visar en internationell mätning där Sverige deltagit för första gången. Svenska ungdomar använder i hög grad paddor, mobiler och datorer, både i skolan...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

UNESCO Rekommendation för Open Educational Resources (OER).

En uppdaterade versionen av förslaget på en rekommendation för Open Educational Resources (OER) är just lanserad (Director-General’s Circular letter (CL/4273) regarding the Revised Draft Preliminary Report and Draft Recommendation concerning Open Educational Resources).

Denna version är utarbetad utifrån de synpunkter Unescos medlemsländer, inkl. Sverige, skickade in i januari 2019. SVERD var med och gav synpunkter till detta förslag. Mer information kommer att diskuteras här på SVERDs hemsida samt oi social medier (SVERDs FB och Twitter).

Förslaget kommer nu att diskuteras på ett mellanstatligt expertmöte i slutet av maj. Därefter kommer beslut om att anta rekommendation tas av Unescos generalkonferens i november 2019.

Slutsatserna i fyra punketer är att:

30. Further to 39 C/Resolution 44, and 201 EX/Decision 9, a Recommendation has been identified as the best-suited form of standard-setting instrument in this area. It has been recognized that in comparison to a Convention, a Recommendation is more flexible and will become operational more rapidly. Despite being a statement of principles, it has the potential to raise the profile of OER collaboration to a higher political level in all Member States of UNESCO. This can play an important role in stimulating the realization of the potential of OER for accessing knowledge freely, providing quality content at no cost, helping to foster equitable and inclusive teaching and learning and supporting curriculum development at all levels. 

31. Recognising that the Ljubljana OER Action Plan is the outcome of a lengthy process of international collaboration and consensus building, the main themes of the Recommendation are drawn as a starting point from this document. Therefore, the draft Recommendation addresses five objectives: (i) Building capacity of stakeholders to create access, use, adapt and redistribute OER; (ii) Developing supportive policy; (iii) Encouraging inclusive and equitable quality OER; (iv) Nurturing the creation of sustainability models for OER; and (v) Facilitating international cooperation. 

32. A Recommendation on OER could potentially play a strong role in supporting strategic cooperation between Member States in OER development, to minimize unnecessary duplication in OER development investments and to develop a global pool of culturally diverse, locally relevant, gender-responsive, accessible, educational materials in multiple languages. 

33. Based on the present study, it is clear that a Recommendation on OER would provide a dynamic and effective solution for supporting international collaboration in this area which is of utmost importance at a time when the usage, creation and availability of OER has become an essential building block for achieving the 2030 Agenda for Sustainable Development 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This