NY

Utan möten mellan lärare och elever finns det nämligen ingen skola

Utan möten mellan lärare och elever finns det nämligen ingen skola. Och staten måste göra lärarkåren stark genom att sätta ramar så att dessa möten får kvalitet överallt i alla klassrum skriver debattör Per Kornhall på Sverige Lärares webbsida. Se utökat...

Landets kompetensbrist -lokala lärcentrum en del av lösningen Livesändning Almedalen 27/6

  Se hela livesändningen NITUS arrangemang Landets kompetensbrist -lokala lärcentrum en del av lösningen Almedalen 27/6 här: Video https://youtu.be/ZKQU_1tuWNA   ( tid 1:35) Moderator Lars-Uno Åkesson NITUS ordförande Beskrivning av samhällsfrågan: I nästan varje...

Webbsändning -Nya vägar till högre utbildning i hela landet – med kvalitetssatsning på decentraliserade miljöer 26/6 kl 15.15

Nya vägar till högre utbildning i hela landet - med kvalitetssatsning på decentraliserade miljöer Webbsändning kl 15.15 Nya Vägar , Almedalen, Visby https://almedalsveckanplay.info/71134 Tillgång till högskoleutbildad kompetens är en överlevnadsfråga för många...

Ny rapport – Kompetenslandskapet i Norra Sverige – presenterad av Akademi Norr 19/6 i Lycksele

Det arrangerades en välbesökt konferens i Lycksele den 19 juni med Akademi Norr om kompetensförsörjning i norra Sverige. De vanligaste orsakerna till svårigheter med rekrytering inkluderar en begränsad budget, brist på personal med rätt kompetens och hög konkurrens om...

Rapporten Livslångt lärande för yrkesverksamma akademiker i alla delar av landet är släppt.

Nu är rapporten släppt som handlar om "Livslångt lärande för yrkesverksamma akademiker i alla delar av landet" skriven av utredare Kjell Nyman på uppdrag av SVERD med stöd av Universitets och högskolerådet (UHR). Releasen är genomförd på högskolekonferensen NU2024 i...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

3. Marita Hilliges sammanfattning NGL 2012

Marita Hilliges rektor HögskolanDalarna

För några veckor sedan hade jag den stora glädjen att inleda Högskolan Dalarnas första konferens om nästa generations lärande NGL 2012. Konferensen var fullsatt med över 240 deltagare, mestadels kollegor från ett trettiotal svenska universitet och högskolor men också internationella gäster. Jag har hört både under och efter konferensen hur mycket den uppskattades. Keynotes höll hög klass, rapporter från forskning och utveckling inom nätbaserat lärande likaså och kringarrangemangen med middagar, luncher, hotell och allt annat en större konferens innebär flöt på. Vi är inte minst stolta över att det är en våra egna studenter, Joacim Svensson, som förutom att han koordinerar det stora NGL-programmet hos oss, också har tagit huvudansvaret för konferensens genomförande. Att det blev så hög klass på den akademiska delen av konferensen får vi tacka vår arrangörspartner KTH, inte minst Stefan Hrastinski, vår egen forskningsledare Mark Dougherty och vår mentor och gästprofessor Roger Säljö.

Konferensen var viktig för oss på Högskolan Dalarna på flera sätt. Dels kunde vi visa utåt vad vi har hållit på att utveckla under det senaste decenniet – en online utbildning i realtid som utvecklar kvaliteten i lärandet, inte minst genom att bejaka och förstärka lärandets sociala dimension. Över hälften av Högskolan Dalarnas 16 000 studenter deltar i år i våra online-utbildningar, från sjuksköterskeprogram, lärarprogram och kurser i 10 olika världsspråk till fri start-fri fart utbildning i utveckling av e-tjänster. De allra flesta som jag har talat med har varit nöjda med tillgängligheten och flexibiliteten i distributionsformen, men det som gjort djupast intryck på mig är hur många som berättat hur nära de kommit sina studiekamrater och lärare via webben. Högskolan Dalarna har flera webbmöten i Adobe Connect på ett år än resten av högskolesverige tillsammans, har det sagts mig.

Jag tror att den nära kontakten och tillgängligheten via webben är en av de viktigaste nycklarna till framtidens högskoleutbildning. Och inte bara i Sverige. Vi har kommit en bra bit på väg när det gäller en magisterutbildning tillsammans med två universitet i Somaliland för att avhjälpa bristen på kvalificerade barnmorskeutbildare – i realtid på nätet. På samma sätt kommer våra studenter som läser afrikansk litteratur på avancerad nivå kunna göra det tillsammans med studenter i Botswana – i realtid på nätet.
Jag är övertygad om att det finns en potential i den nätbaserade utbildningen som knappt börjat utnyttjas än. Jag hoppas och tror att hela den högre utbildningen i Sverige kommer att upptäcka och utnyttja hela denna potential för att nå en högre kvalitet och tillgänglighet i all utbildning, både på campus och på nätet. Det finns starka utvecklingskrafter bland lärare och studenter. Vi ser fram emot att den politiska ledningen för sektorn i framtiden ger ett tydligt stöd och stimulans.

Marita Hilliges
Rektor vid Högskolan Dalarna

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This