NY

Utan möten mellan lärare och elever finns det nämligen ingen skola

Utan möten mellan lärare och elever finns det nämligen ingen skola. Och staten måste göra lärarkåren stark genom att sätta ramar så att dessa möten får kvalitet överallt i alla klassrum skriver debattör Per Kornhall på Sverige Lärares webbsida. Se utökat...

Landets kompetensbrist -lokala lärcentrum en del av lösningen Livesändning Almedalen 27/6

  Se hela livesändningen NITUS arrangemang Landets kompetensbrist -lokala lärcentrum en del av lösningen Almedalen 27/6 här: Video https://youtu.be/ZKQU_1tuWNA   ( tid 1:35) Moderator Lars-Uno Åkesson NITUS ordförande Beskrivning av samhällsfrågan: I nästan varje...

Webbsändning -Nya vägar till högre utbildning i hela landet – med kvalitetssatsning på decentraliserade miljöer 26/6 kl 15.15

Nya vägar till högre utbildning i hela landet - med kvalitetssatsning på decentraliserade miljöer Webbsändning kl 15.15 Nya Vägar , Almedalen, Visby https://almedalsveckanplay.info/71134 Tillgång till högskoleutbildad kompetens är en överlevnadsfråga för många...

Ny rapport – Kompetenslandskapet i Norra Sverige – presenterad av Akademi Norr 19/6 i Lycksele

Det arrangerades en välbesökt konferens i Lycksele den 19 juni med Akademi Norr om kompetensförsörjning i norra Sverige. De vanligaste orsakerna till svårigheter med rekrytering inkluderar en begränsad budget, brist på personal med rätt kompetens och hög konkurrens om...

Rapporten Livslångt lärande för yrkesverksamma akademiker i alla delar av landet är släppt.

Nu är rapporten släppt som handlar om "Livslångt lärande för yrkesverksamma akademiker i alla delar av landet" skriven av utredare Kjell Nyman på uppdrag av SVERD med stöd av Universitets och högskolerådet (UHR). Releasen är genomförd på högskolekonferensen NU2024 i...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Lärarmarscher mot nedskärningar i skolan

Lärare i hela Sverige demonstrerar mot nedskärningar i skolan och ohållbar arbetsmiljö.

– Jag välkomnar det stora engagemanget från de som arrangerar Lärarmarschen, säger utbildningsminister Anna Ekström.

Utbildningsminister Anna Ekström (S) är positivt till att många lärare i landet deltar i Lärarmarschen.

– Jag tycker att det är bra att vi har en vital och levande debatt om den svenska skolan. Många lärare har en väldigt hög arbetsbelastning och jag märker att arbetsvillkoren är en sak som många lärare är väldigt bekymrade över. Jag välkomnar det stora engagemanget både från de som arrangerar Lärarmarschen och Förskoleupproret, säger hon.

Lärarna demonstrerar bland annat mot nedskärningar i skolan och ohållbar arbetsmiljö. Hur ska du arbeta för att ändra på det? 

– Just nu växer behoven i svensk skola eftersom det blir fler elever i så gott som alla skolformer. Det är ingen tvekan om att skolan behöver resurser. Regeringen tillförde under förra mandatperioden ordentligt med mer resurser. Bland annat såg vi till att lärarlönerna höjdes och att det anställdes ungefär 28 000 fler i svensk skola jämfört med när mandatperioden började, säger Anna Ekström och fortsätter:

– Det vi gör under den här mandatperioden handlar om likvärdighetsbidraget som är ett nytt statsbidrag som ska gå till skolan. Vi har särskilt riktat det så att mer pengar går till de kommuner och de skolor där behoven är större. Det är kopplat till ett villkor att kommunerna som använder likvärdighetsbidraget samtidigt inte får spara på skolan.

Men det verkar ändå finns kommuner som missanvänder bidraget. Hur ser du på detta?

– Det ska inte kommunen göra. Skälet till att regeringen tillsatte de här pengarna var för att vi bedömde att det behövs mer resurser kring skolan. De här pengarna är avsedda att gå till skolan och ska användas till skolan. Är det så att kommuner inte följer villkoren för statsbidraget då blir jag väldigt orolig.

Dels för att regeringens pengar har gått till fel saker men också för att det kan leda till att man får betala tillbaka statsbidraget i slutändan, menar Anna Ekström.

– Vilket verkligen inte underlättar för den kommunala ekonomin. Det är precis lika viktigt att påpeka att det här likvärdighetsbidraget ska heller inte gå till vinster hos skolföretagen.

I slutet av april beslutade regeringen att ge Statskontoret i uppdrag att följa upp och analysera utfallet av statsbidraget för stärkt likvärdighet och kunskapsutveckling.

Läs mer här

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This