NY

Ny utredning-Fler vägar till arbetslivet

Onsdagen den 20 november kl. 13:30 tog utbildningsminister Johan Pehrson emot betänkandet från utredningen "Fler vägar till arbetslivet". I samband med överlämningen håller utbildningsministern en pressträff tillsammans med den särskilde utredaren Joanna Giota. I...

Nu behöver skolan en digitaliseringsstrategi

Slutsnackat om skärm till pärm – nu behöver skolan en digitaliseringsstrategi skriver Camilla Hansén, riksdagsledamot för Miljöpartiet. I webbtidningen Voister menar hon att debatten om skolans digitalisering är polariserad och fördummande. Nu behöver regeringen visa...

Granskning av betygsrätten inom vuxenutbildningen

Skolinspektionens har på uppdrag av regeringen granskat förekomsten av folkhögskolor och enskilda utbildningsanordnare med beviljad betygsrätt. I denna rapport redovisas bland annat förslag på hur de svårigheter som finns när det gäller att kontrollera hur...

Nytt vetenskapligt råd inrättas på Skolverket

Ett vetenskapligt råd och en överdirektörsroll inrättas på Skolverket. Det meddelar regeringen 14 nov-2024. Beslutet är efterfrågat av myndigheten eftersom det stärker arbetet framåt. – Ett vetenskapligt råd och en överdirektörsroll är efterfrågade och därmed välkomna...

Stora brister i elevers it-kunskaper

Fyra av tio svenska tonårselever har stora luckor i it-kunskaper, och presterar på en låg eller mycket låg nivå. Det visar en internationell mätning där Sverige deltagit för första gången. Svenska ungdomar använder i hög grad paddor, mobiler och datorer, både i skolan...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Finlands utbildningsminister vill att EU främjar det kontinuerliga lärandet

Finlands utbildningsminister avslöjade att en av de främsta inriktningarna under det finska EU-ordförandeskapet kommer att vara att att främja det kontinuerliga lärandet.

Utbildningsminister Sanni Grahn-Laasonen presenterade utbildningsministrarna i andra EU-länder planen för det finska EU-ordförandeskapet att organisera ett gemensamt möte med finans och utbildningsministrar. Dessutom presenterade hon för sina kollegor den finska strategin för fortlöpande lärande och användningen av artificiell intelligens inom utbildning. Ministerrådet antog också rekommendationer om språkinlärning, undervisning och om kvaliteten på utbildningssystemen för skolan och kompetensutveckling i arbetslivet.

Utbildningsministern Grahn-Laasonen presenterade även målen för EU-talmanskonferensen som kommer att hållas i Finland i början av juli. Hon uttryckte specifikt planen för ett gemensamt rådsmöte för finans och utbildningsministrarna.

– Det första gemensamma mötet mellan utbildnings- och finansministrarna under finska ordförandeskapet erbjuder en unik möjlighet att delta i en bred debatt om vikten av att investera i humankapital, sade minister Grahn-Laasonen.

Bland andra prioriteringar av ordförandeskapet betonade ministern Grahn-Laasonen vikten av kontinuerligt lärande. Ministern sade att ämnet nyligen varit starkt förekommande i Finland och hoppades att det skulle betonas ytterligare i det europeiska samarbetet inom utbildning.

– Stöd till fortlöpande lärande kräver en systematisk och strategisk utveckling av utbildningssystemen och ett starkt engagemang från både den offentliga och privata sektorn.

– Till exempel kräver den snabba utvecklingen av artificiell intelligens och digitalisering kontinuerlig uppdatering av färdigheter och kompetenser, vilket visar att det är nödvändigt att utveckla strategier för fortlöpande lärande.

När det gäller artificiell intelligens ansåg hon att dess användning i utbildning skulle förbättra tillgången till utbildning och skapa individuella vägar för lärande och sysselsättning. Samtidigt betonade ministern behovet av att skapa etiska regler för användningen av artificiell intelligens inom utbildning.

Läs mer här: Främja det kontinuerliga lärandet.

 

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This