När det gäller genomströmningssiffror för distansutbildningar ses tydliga förbättringar för utbildningar mellan 2008 och 2017. Distansutbildningar inom högskolan 2017 har en prestationsgrad på 65% mot 86% på campus. Det finns flera förklaringar på skillnaden, främst att distansstudenter oftast kombinerar studier med arbete och familj och studerar på deltid, men det finns också förbättringspotentiell med en ökad fokus på bättre kursdesign och kvalitetshöjande åtgärder.
Värt att notera är att skillnaden är minimal när det gäller yrkesexamensprogram med en prestationsgrad på 88% på distans mot 90% på campus.
Prestationsgraden är lägst på fristående kurser med 51% på distans och 70% på campus. Överlag ser vi en högre prestationsgrad för kvinnor än för män.
Siffrorna visar bland annat att studenterna överlag har blivit bättre på att ta de högskolepoäng som de registrerat sig för. Prestationsgraden har ökat från 79 procent 2008/2009 till 83 procent 2016/2017.
Läs tabellerna här:
Länk till UKÄ pressmeddelande 190516