NY

Ny utredning-Fler vägar till arbetslivet

Onsdagen den 20 november kl. 13:30 tog utbildningsminister Johan Pehrson emot betänkandet från utredningen "Fler vägar till arbetslivet". I samband med överlämningen håller utbildningsministern en pressträff tillsammans med den särskilde utredaren Joanna Giota. I...

Nu behöver skolan en digitaliseringsstrategi

Slutsnackat om skärm till pärm – nu behöver skolan en digitaliseringsstrategi skriver Camilla Hansén, riksdagsledamot för Miljöpartiet. I webbtidningen Voister menar hon att debatten om skolans digitalisering är polariserad och fördummande. Nu behöver regeringen visa...

Granskning av betygsrätten inom vuxenutbildningen

Skolinspektionens har på uppdrag av regeringen granskat förekomsten av folkhögskolor och enskilda utbildningsanordnare med beviljad betygsrätt. I denna rapport redovisas bland annat förslag på hur de svårigheter som finns när det gäller att kontrollera hur...

Nytt vetenskapligt råd inrättas på Skolverket

Ett vetenskapligt råd och en överdirektörsroll inrättas på Skolverket. Det meddelar regeringen 14 nov-2024. Beslutet är efterfrågat av myndigheten eftersom det stärker arbetet framåt. – Ett vetenskapligt råd och en överdirektörsroll är efterfrågade och därmed välkomna...

Stora brister i elevers it-kunskaper

Fyra av tio svenska tonårselever har stora luckor i it-kunskaper, och presterar på en låg eller mycket låg nivå. Det visar en internationell mätning där Sverige deltagit för första gången. Svenska ungdomar använder i hög grad paddor, mobiler och datorer, både i skolan...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Södertälje bättre än BETT

Södertälje kommun har startat sin egen kompetensutveckling för skolan. Istället för att skicka några representanter från en skola, som i sin tur ska lära sina kollegor, har kommunen utvecklat ett eget koncept. Hittills har 850 lärare och skolledare gått utbildningen. Läs mer här

barn i färgglada kläder ligger på rygg i cirkel och tittar i kameran.jpg

– Bilden av att lärare ibland är tveksamma till digitalisering är delvis ett resultat av att mycket av implementeringen präglats av en ensidig agenda där digitala verktyg ses som svaret på allt. I Södertälje är vi måna om att vara mer pragmatiska och belysa såväl teknikens utmaningar och svagheter, som möjligheter och styrkor. Det helhetsperspektivet är en förutsättning för en lyckad implementering, säger Jenny Stanser, verksamhetschef grundskola på Södertälje kommuns utbildningskontor.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This