NY

God Jul och Gott Nytt år från SVERD

Det har varit ett händelserikt år för oss i Svenska riksorganisationen för distansutbildning (SVERD). Frågan är hur den digitala klyftan, generativ AI och smarta teknologier kommer att forma framtidens online-lärande, distansutbildning och flexibelt lärande. Dessa...

”AI för alla” lyssna på podden av Fredrik Heintz

Fredrik Heintz är en av Sveriges främsta AI-forskare, professor i datavetenskap vid Linköpings universitet och en passionerad förespråkare för livslångt lärande. Han har länge varit en central röst i debatten kring AI:s möjligheter och utmaningar, och som ledamot i...

Här är listan över ämnen som det är mest googlat på i Sverige 2024

Sökningarna på Googles sökmotor under 20204 speglar allt från våra idrottsstjärnors framgångar under OS till frågor kring hälsa och politik. Tillsammans med en rad samhällsaktuella ämnen och frågeställningar visar de en bredd av de ögonblick, händelser och frågor som...

Svenskar tredje bäst på att läsa och räkna i internationell jämförelse

”Vuxnas färdigheter står sig fortsatt väl internationellt”, konstaterar statistikmyndigheten SCB som på tisdagen presenterar OECD:s internationella så kallade PIAAC-undersökning. Sveriges befolkning placerar sig trea i förmågan att läsa, räkna och lösa problem. I...

UKÄ kartlägger lärosätenas arbete kring fusk i samband med distansstudier

UKÄ får genom en ändring i regleringsbrevet för 2024 i uppdrag att kartlägga lärosätenas arbete för att motverka att fusk sker vid distansstudier genom användning av AI och andra digitala verktyg. Internationella studier visar att svenska elevers kunskaper i läsning...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Fjärrundervisning tillåts i fler ämnen

Nu kommer ett större antal elever kunna få utbildning på distans. Den 27 februari beslutade nämligen regeringen att tillåta fjärrundervisning i fler ämnen än vad som tidigare varit tillåtet, till exempel i NO och matte.

Alla elever har rätt till en undervisning av god kvalitet som bedrivs av behöriga lärare. Men lärarbristen slår ofta hårt mot områden med stora geografiska avstånd. Nu föreslår regeringen lagändringar som innebär utökade möjligheter till fjärrundervisning jämfört med i dag.

Fjärrundervisning innebär att undervisningen är interaktiv och sker i realtid genom att man använder informations- och kommunikationsteknik. Eleverna är i skolans lokaler tillsammans med en handledare och den undervisande läraren befinner sig någon annanstans. Enligt förslagen i regeringens lagrådsremiss ska fjärrundervisning få användas om det inte finns någon lärare som uppfyller skollagens krav på legitimation och behörighet eller om elevunderlaget är begränsat. Fjärrundervisning ska dock inte få användas i samtliga ämnen och kurser.

– Oavsett var i landet du bor ska du få undervisning av utbildade och behöriga lärare. Fjärrundervisning kan möjliggöra utbildning av hög kvalitet, inte minst i glesbygdsskolor, och kan dämpa lärarbristens negativa effekter. Elevernas möjligheter att få undervisning av hög kvalitet ökar med klokt använd fjärrundervisning, säger utbildningsminister Anna Ekström.

Regeringen föreslår också att distansundervisning ska få användas för en elev som inte kan delta i närundervisning på grund av en dokumenterad medicinsk, psykisk eller social problematik. I gymnasieskolan och gymnasiesärskolan ska distansundervisning också få användas för en elev som på grund av andra särskilda skäl inte kan delta i närundervisning. Detta syftar till att ge elever som av olika skäl inte kan delta i närundervisning en chans att ändå få en utbildning av hög kvalitet.

Ändringarna i skollagen föreslås träda i kraft den 1 augusti 2020. De nya bestämmelserna ska tillämpas på utbildning och annan verksamhet som påbörjas efter den 30 juni 2021.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/02/fler-elever-ska-kunna-erbjudas-fjarrundervisning/

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This