NY

God Jul och Gott Nytt år från SVERD

Det har varit ett händelserikt år för oss i Svenska riksorganisationen för distansutbildning (SVERD). Frågan är hur den digitala klyftan, generativ AI och smarta teknologier kommer att forma framtidens online-lärande, distansutbildning och flexibelt lärande. Dessa...

”AI för alla” lyssna på podden av Fredrik Heintz

Fredrik Heintz är en av Sveriges främsta AI-forskare, professor i datavetenskap vid Linköpings universitet och en passionerad förespråkare för livslångt lärande. Han har länge varit en central röst i debatten kring AI:s möjligheter och utmaningar, och som ledamot i...

Här är listan över ämnen som det är mest googlat på i Sverige 2024

Sökningarna på Googles sökmotor under 20204 speglar allt från våra idrottsstjärnors framgångar under OS till frågor kring hälsa och politik. Tillsammans med en rad samhällsaktuella ämnen och frågeställningar visar de en bredd av de ögonblick, händelser och frågor som...

Svenskar tredje bäst på att läsa och räkna i internationell jämförelse

”Vuxnas färdigheter står sig fortsatt väl internationellt”, konstaterar statistikmyndigheten SCB som på tisdagen presenterar OECD:s internationella så kallade PIAAC-undersökning. Sveriges befolkning placerar sig trea i förmågan att läsa, räkna och lösa problem. I...

UKÄ kartlägger lärosätenas arbete kring fusk i samband med distansstudier

UKÄ får genom en ändring i regleringsbrevet för 2024 i uppdrag att kartlägga lärosätenas arbete för att motverka att fusk sker vid distansstudier genom användning av AI och andra digitala verktyg. Internationella studier visar att svenska elevers kunskaper i läsning...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

AI är en revolution som händer nu

Björn Lundberg Historiker vid Lunds Universitet bedömer på sin blogg att verktyg som ChatGPT redan i nuläget är ett hjälpmedel för att skaffa sig ett godkänt betyg på en del universitetsutbildningar. Speciellt om det är utbildningar med för låga krav på formalia i form av källhänvisningar. Med ett minimum av tillägg av vetenskaplighet kommer en student att kunna använda de här funktionerna för att fuska på ett sätt som är svårt att upptäcka för en lärare.

Utvecklingen går otroligt snabbt. För bara några månader sedan bedömdes att AI skulle ha svårt att utföra mer analytiskt orienterade uppgifter på en humaniora-utbildning (eftersom svaren ofta var generella och inte specifikt relaterade till viss kurslitteratur till exempel), men det är rimligtvis bara en fråga om månader eller kanske något år innan AI även klarar detta.

Det här är alltså en revolution och den händer nu menar Björn Lundberg. Han skriver att för universitet och universitetslärare innebär det en akut utmaning. Det finns helt säkert fördelar och möjligheter i denna teknikutveckling. Men prio ett är att säkerställa att examinationsformerna utformas så att det inte går att fuska med hjälp av den nya generationens artificiella intelligens.

Alla universitet, alla institutioner, alla lärarlag som ännu inte tagit fram en handlingsplan för hur man ska hantera lärande och examination med utgångspunkt i de utmaningar som AI ställer bör nog göra det nu, genast.

https://bjornlundberghistoria.wordpress.com/

Artificial intelligence by Nick Youngson CC BY-SA 3.0 Pix4free

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This