NY

Ny handbok – Undervisa på distans

Annette Appelstrand förstelärare på komvux i Mölndal, en skola med 3100 har arbetat med att skapa distansundervisning som minskar avhoppen från studierna och ger eleverna goda möjligheter att lyckas med sina studier. Hon har samlat erfarenheter och kunskaper i en...

Gilly Salmons femstegsmodell för digitalt lärande är nu översatt till svenska

Professor Gilly Salmons "Femstegsmodell" för digitalt lärande är nu översatt till svenska av Mats Brenner, utbildningsutvecklare vid Karolinska Institutet och av Diana Stark Ekman, MPH, Ph.D., universitetslektor, docent i folkhälsa, Högskolan i Skövde och även...

Satsningar för att stötta ekonomins återhämtning

Regeringen kommer i samband med vårändringsbudgeten gå fram med direkta konjunkturstimulanser på 5,8 miljarder. Det handlar om ett tillfälligt förstärkt rotavdrag, riktade arbetsmarknads- och utbildningsinsatser för fler i jobb samt satsningar på vägunderhåll och...

Insamling av lärresurser från amerikanska utbildningsdepartementet

Insamling av lärresurser från det amerikanska utbildningsdepartementet görs av nätverket European Edtech Alliance. USA:s utbildningsdepartement och i synnerhet Office of Educational Technology, skapade ett antal resurser som har varit grundläggande för att stödja...

Uppemot varannan student hoppar av högskolan

Utbildningar till flera samhällsviktiga yrken tappar studenter. På högskoleingenjörsutbildningarna är det hälften som inte tar examen, på grundlärarprogrammen 39 procent. På sjuksköterskeutbildningarna försvinner 26 procent under utbildningens gång. – Det kostar för...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

AI är en revolution som händer nu

Björn Lundberg Historiker vid Lunds Universitet bedömer på sin blogg att verktyg som ChatGPT redan i nuläget är ett hjälpmedel för att skaffa sig ett godkänt betyg på en del universitetsutbildningar. Speciellt om det är utbildningar med för låga krav på formalia i form av källhänvisningar. Med ett minimum av tillägg av vetenskaplighet kommer en student att kunna använda de här funktionerna för att fuska på ett sätt som är svårt att upptäcka för en lärare.

Utvecklingen går otroligt snabbt. För bara några månader sedan bedömdes att AI skulle ha svårt att utföra mer analytiskt orienterade uppgifter på en humaniora-utbildning (eftersom svaren ofta var generella och inte specifikt relaterade till viss kurslitteratur till exempel), men det är rimligtvis bara en fråga om månader eller kanske något år innan AI även klarar detta.

Det här är alltså en revolution och den händer nu menar Björn Lundberg. Han skriver att för universitet och universitetslärare innebär det en akut utmaning. Det finns helt säkert fördelar och möjligheter i denna teknikutveckling. Men prio ett är att säkerställa att examinationsformerna utformas så att det inte går att fuska med hjälp av den nya generationens artificiella intelligens.

Alla universitet, alla institutioner, alla lärarlag som ännu inte tagit fram en handlingsplan för hur man ska hantera lärande och examination med utgångspunkt i de utmaningar som AI ställer bör nog göra det nu, genast.

https://bjornlundberghistoria.wordpress.com/

Artificial intelligence by Nick Youngson CC BY-SA 3.0 Pix4free

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This