NY

Ny utredning-Fler vägar till arbetslivet

Onsdagen den 20 november kl. 13:30 tog utbildningsminister Johan Pehrson emot betänkandet från utredningen "Fler vägar till arbetslivet". I samband med överlämningen håller utbildningsministern en pressträff tillsammans med den särskilde utredaren Joanna Giota. I...

Nu behöver skolan en digitaliseringsstrategi

Slutsnackat om skärm till pärm – nu behöver skolan en digitaliseringsstrategi skriver Camilla Hansén, riksdagsledamot för Miljöpartiet. I webbtidningen Voister menar hon att debatten om skolans digitalisering är polariserad och fördummande. Nu behöver regeringen visa...

Granskning av betygsrätten inom vuxenutbildningen

Skolinspektionens har på uppdrag av regeringen granskat förekomsten av folkhögskolor och enskilda utbildningsanordnare med beviljad betygsrätt. I denna rapport redovisas bland annat förslag på hur de svårigheter som finns när det gäller att kontrollera hur...

Nytt vetenskapligt råd inrättas på Skolverket

Ett vetenskapligt råd och en överdirektörsroll inrättas på Skolverket. Det meddelar regeringen 14 nov-2024. Beslutet är efterfrågat av myndigheten eftersom det stärker arbetet framåt. – Ett vetenskapligt råd och en överdirektörsroll är efterfrågade och därmed välkomna...

Stora brister i elevers it-kunskaper

Fyra av tio svenska tonårselever har stora luckor i it-kunskaper, och presterar på en låg eller mycket låg nivå. Det visar en internationell mätning där Sverige deltagit för första gången. Svenska ungdomar använder i hög grad paddor, mobiler och datorer, både i skolan...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Betyg bör ges tidigare i skolan

jb200

Skolminister Jan Björklund sammanfattade, vid sitt anförande vid skolkonferensen Matematikbiennalen på Aula Nordica i Umeå fredag den 7 /2 , med två saker som är viktiga inför kommande skolsatsningar.

För det första: Betyg bör ges tidigare i skolan redan från årskurs 3-4.

Han menade att det är viktigt med betyg. Han tog exemplet med mamman som efter utvecklingssamtal i en klass fått reda på att sonen Kalle ej hade nått målen. Enligt statistiken så når ju de flesta eleverna målen. Björklund menade dock att man inte vet specifikt hur det egentligen går för Kalle i skolan efter utvecklingssamtalet. Om Kalle istället fått t.ex. betyg C så hade man vetat betyget och känt till dess informativa kraft.

Vi måste precisera för att kunna sätt in rätt stöd och åtgärd för att eleverna ska lyckas i skolan. Han uppmuntrar lärare som på möten diskuterar  hur man ska tolka kursmålen. Han menade även att det är viktigt med fokus på ämneskunskaper. Vi ska inte vara nöjda med plats 38:a i Pisa. Han avslutade med att betyg i lägre åldrar behövs tex som i Finland från årskurs 3-4 i skolan.

För det andra sammanfattade Skolministern att – kommunaliseringen av skolan har misslyckats.

Han menade att kommunens centrala arbetsuppgifter tidigt har varit traditionell socialtjänst och omsorgsarbete. Men kunskapsuppdraget inom skolan som gavs till kommunerna vid skolreformen 1990 har man ej lyckats med. Björklund menade att kommunerna måste satsa på skolans kunskapsuppdrag samt även höja lärarnas status och löner. En gymnasielärare har idag 5 års utbildning och en förskollärare har 4 års utbildning. Fem års universitetsstudier måste löna sig , man nivellerar lärarnas löner till kommunalanställdas löner. Det måste löna sig att utbilda sig inom läraryrket som idag domineras av kvinnor.

Sammanfattning:

Vi kan vara lite sorgsna över Sveriges Pisa-resultat 2014 men samtidigt måste vi framkalla stor beslutsamhet och vända denna utveckling. Målet är att Sverige ska komma upp på topp tio inom Pisa undersökningen igen.

Jan Björklund medgav att det råder bristande likvärdighet mellan olika skolor idag men han utvecklade det ej vidare denna gång.

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This