NY

Tillsyn kan inte läka systembrister i det svenska skolsystemet

Hur rätten till utbildning tillgodoses kan inte kontrolleras genom tillsyn och rättsliga sanktioner. Skolsystemet måste vara uppbyggt så att det inte finns incitament att bedriva dålig utbildning för att kunna göra vinst. Det skriver Sara Lundberg, doktorand i...

MYH vill främja kompetensförsörjning och livslångt lärande

Ny rapport : Redovisning av MYH:s genomförande av den regionala utvecklingspolitiken och den sammanhållna landsbygdspolitiken Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH) bidrar till regional utveckling och landsbygdsutveckling, främst genom att främja kompetensförsörjning...

För få elever går yrkesprogram

Företag har svårt att rekrytera personal på grund av att för få väljer yrkesprogram. Svenskt Näringsliv varnar nu för att situationen sänker konkurrenskraften. – Det är väldigt allvarligt och påverkar Sverige som nation, säger Johan Olsson som är...

Regeringen har sparkrav på 80 miljoner i Skolverkets budget

Regeringens sparkrav på 80 miljoner i Skolverkets budget tvingar myndigheten att kapa kostnader. ”Det har varit kännbart”, säger ekonomichefen Homan Sadat till Altinget. Anledningen är att man vill se en effektivisering av Skolverket och att myndigheten återgår till...

18 riktlinjer för generativ AI i offentlig sektor

De 18 riktlinjerna har arbetats fram av Digg och IMY på uppdrag av regeringen, och 21 januari, presenterades och överlämnades de till civilminister Erik Slottner (KD). – Användning av AI kan förbättra effektiviteten i offentlig sektor, öka medborgarnyttan och höja...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

2. BOLDIC Open learning resources online

Inledning
Det övergripande syftet med ”Boldic – öppna lärresurser på nätet” projektet är att fördjupa och utveckla samarbetet inom flexibelt lärande mellan Norden och Baltikum. Nu är det sju organisationer från lika många länder som arbetar med att utveckla distansutbildning, flexibelt lärande och e-lärande.
Detta görs under tre år med stöd från Nordiska ministerrådet och Nordplus. Vi arbetar för att utöka nätverket samt att engagera nya partners från Baltikum och de nordiska länderna i Boldic. Vi vill också att fortsätta och vidareutveckla aktiviteter och arbetsprocesser från tidigare projekt. Det innebär fortsatt arbete med Boldic Award, årliga  Boldic konferenser och nätverkande.

– Sammanfattning av projektet –

1. Fortsätt, fördjupa och utveckla processen från Boldic Perspectives Online projektet .
2. Utveckla och underhålla Boldic Award nominerings och prisutdelningsprocessen.
3. Upprätta årliga konferenser om spridning och bästa praxis i öppna lärresurser på nätet område.
4. Hålla Webbinarer före och efter de årliga Boldic konferenser som
hålls med fokus på öppna lärresurser på nätet.
5. Upprätthålla och utveckla hemsidan http://www.boldic.org

– Projekt Aktiviteter –

– Boldic Award
– Nomineringsprocessen
– Award process 2013. 2014 och 2015
– Årliga konferenser
– Webbseminarier i Baltikum och Norden.
– Hållbar nätverksbyggande

Spridning
Webpublications
Huvudsakliga uppgifter, kommer att vara webbpage www.boldic.org
och nationella tidningar som Sverdnytt, Synkronnett etc
Årliga konferenser.

– Partners –
Svenska föreningen för distansutbildning (sverd) https://www.sverd.se
Norwegian Föreningen för Distans-och flexibel utbildning NFF http://www.nade-nff.no
Århus universitet (Danmark) http://www.au.dk/
Vilniaus Kolegija / yrkeshögskola (Litauen) http://www.ekf.viko.lt/
BA School of Business och Finance (Lettland) http://www.ba.lv/
Talinn University (Estland) http://www.tlu.ee
Jyväskylä universitet (Finland) https://www.jyu.fi/

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This