NY

YH-utbildningar prioriteras för branscher med stora behov

Arbetslösheten och det förändrade läget på arbetsmarknaden sätter nu sin prägel på yrkeshögskolans utbud. När Myndigheten för yrkeshögskolan idag beviljar 344 ansökningar om att bedriva YH-utbildning är det framför allt branscher med stora behov som prioriteras. I...

Tillsyn kan inte läka systembrister i det svenska skolsystemet

Hur rätten till utbildning tillgodoses kan inte kontrolleras genom tillsyn och rättsliga sanktioner. Skolsystemet måste vara uppbyggt så att det inte finns incitament att bedriva dålig utbildning för att kunna göra vinst. Det skriver Sara Lundberg, doktorand i...

MYH vill främja kompetensförsörjning och livslångt lärande

Ny rapport : Redovisning av MYH:s genomförande av den regionala utvecklingspolitiken och den sammanhållna landsbygdspolitiken Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH) bidrar till regional utveckling och landsbygdsutveckling, främst genom att främja kompetensförsörjning...

För få elever går yrkesprogram

Företag har svårt att rekrytera personal på grund av att för få väljer yrkesprogram. Svenskt Näringsliv varnar nu för att situationen sänker konkurrenskraften. – Det är väldigt allvarligt och påverkar Sverige som nation, säger Johan Olsson som är...

Regeringen har sparkrav på 80 miljoner i Skolverkets budget

Regeringens sparkrav på 80 miljoner i Skolverkets budget tvingar myndigheten att kapa kostnader. ”Det har varit kännbart”, säger ekonomichefen Homan Sadat till Altinget. Anledningen är att man vill se en effektivisering av Skolverket och att myndigheten återgår till...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

COL launches OER4COVID support initiative

ICDE som SVERD är medlem i och driver OER Advocacy Committee medverkar i detta initiativ från Commonwealth of Learning (COL).

Responding to the COVID-19 pandemic, COL and the OER Foundation (OERF), New Zealand have joined forces to establish an Open Educational Resources for COVID (OER4COVID) community. The goal is to assist education institutions around the world, especially in the Commonwealth, to transition to online learning.

Currently, over 80% of the world’s students are impacted by school closures, and many countries are in lockdown to reduce transmission. Online learning is a key strategy for governments and educational institutions to ensure continuity of learning during the crisis.

”OER is a renewable and sustainable resource which can save valuable time in transitioning to online learning,” said Dr Wayne Mackintosh, Managing Director of the OERF and UNESCO / ICDE Chair in OER. “Working together, we can respond to this crisis more effectively than if we each work alone.”

The UNESCO Institute for Information Technologies in Education (IITE) and the International Council for Open and Distance Education (ICDE) will join the initiative as supporting partners to widen global access to relevant expertise.

 

Läs mer här

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This