I dag överlämnas vårbudgeten, det vill säga 2025 års ekonomiska vårproposition och vårändringsbudgeten för 2025, till riksdagen. I vårbudgeten, som bygger på en överenskommelse mellan regeringen och Sverigedemokraterna, använder regeringen styrkan i den svenska...
Under de senaste tio åren har fler utbildat sig till lärare, och fler har också valt att arbeta som lärare. Även om antalet utbildade lärare ökar i antal minskar andelen inom skolan över tid. – Ser vi på trenden över tid visar den att andelen som stannar kvar inom...
I debatten om skolan föreslås mobilförbud och ministrar pratar om att gå från skärm till pärm. Samtidigt visar en avhandling från Göteborgs universitet att skolan backar från sitt bildande uppdrag och brister i undervisningen om digital kompetens. EU-kommissionen...
Regeringens utredare föreslår vinstutdelningsförbud för bland annat nystartade friskolor eller skolor som nyligen bytt ägare. Förbudet ska även gälla värdeöverföringar mellan olika bolag i en friskolekoncern. – Det sätter stopp för kortsiktiga aktörer som vill göra...
Industrins parter har kommit överens om ett märke på 6,4 procent under två år. – En relativt hög siffra, säger Elisabet Mossberg, biträdande förhandlingschef på Sveriges Lärare. Industriförbunden fick igenom krav på arbetstidsförkortning för samtliga kollektivavtal....
Utbrottet av Corona (Covid-19) under vårvinterns 2020, och konsekvenserna av det för olika samhällsfunktioner, kom oväntat och hastigt i Sverige. Skolor hade stängts runt om i Europa, och de skandinaviska skolorna skulle snart följa. Som en följd av kraven på denna snabba omställning från traditionell till fjärr-och distansundervisning genomfördes en studie kring lärares planeringar, reflektioner och erfarenheter kring omställningen. 153 lärare från förskola till Komvux deltog i undersökningen. Resultaten visar generellt på att lärare och skolpersonal gör denna omställning med ett enormt engagemang, ansträngning och kreativitet, att de på det stora hela får distansundervisning att fungera, och att de väldigt snabbt upptäcker att distansundervisning innebär ett förändrat undervisningslandskap med andra villkor och förutsättningar för lärande och undervisning. Den utförda analysen pekar samtidigt på utmaningar och hinder att ta i beaktande vid implementering av distansundervisning.
Tre utmaningarna beskrivs speciellt:
Tekniska utmaningar
Undervisningsutmaningar
Lärandeutmaningar
Författarna ger konkreta tips från lärare som påbörjat distansutbildning