NY

Utan möten mellan lärare och elever finns det nämligen ingen skola

Utan möten mellan lärare och elever finns det nämligen ingen skola. Och staten måste göra lärarkåren stark genom att sätta ramar så att dessa möten får kvalitet överallt i alla klassrum skriver debattör Per Kornhall på Sverige Lärares webbsida. Se utökat...

Landets kompetensbrist -lokala lärcentrum en del av lösningen Livesändning Almedalen 27/6

  Se hela livesändningen NITUS arrangemang Landets kompetensbrist -lokala lärcentrum en del av lösningen Almedalen 27/6 här: Video https://youtu.be/ZKQU_1tuWNA   ( tid 1:35) Moderator Lars-Uno Åkesson NITUS ordförande Beskrivning av samhällsfrågan: I nästan varje...

Webbsändning -Nya vägar till högre utbildning i hela landet – med kvalitetssatsning på decentraliserade miljöer 26/6 kl 15.15

Nya vägar till högre utbildning i hela landet - med kvalitetssatsning på decentraliserade miljöer Webbsändning kl 15.15 Nya Vägar , Almedalen, Visby https://almedalsveckanplay.info/71134 Tillgång till högskoleutbildad kompetens är en överlevnadsfråga för många...

Ny rapport – Kompetenslandskapet i Norra Sverige – presenterad av Akademi Norr 19/6 i Lycksele

Det arrangerades en välbesökt konferens i Lycksele den 19 juni med Akademi Norr om kompetensförsörjning i norra Sverige. De vanligaste orsakerna till svårigheter med rekrytering inkluderar en begränsad budget, brist på personal med rätt kompetens och hög konkurrens om...

Rapporten Livslångt lärande för yrkesverksamma akademiker i alla delar av landet är släppt.

Nu är rapporten släppt som handlar om "Livslångt lärande för yrkesverksamma akademiker i alla delar av landet" skriven av utredare Kjell Nyman på uppdrag av SVERD med stöd av Universitets och högskolerådet (UHR). Releasen är genomförd på högskolekonferensen NU2024 i...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Covid-19 och omställning till distansundervisning i svensk skola

Intressant studie från Stockholms universitet, Återföringsrapport 2020-03-26, Nina Bergdahl, Doktorand  och Jalal Nouri, Docent. COVID19 omställningen till distansundervisning

Utbrottet av Corona (Covid-19) under vårvinterns 2020, och konsekvenserna av det för olika samhällsfunktioner, kom oväntat och hastigt i Sverige. Skolor hade stängts runt om i Europa, och de skandinaviska skolorna skulle snart följa. Som en följd av kraven på denna snabba omställning från traditionell till fjärr-och distansundervisning genomfördes en studie kring lärares planeringar, reflektioner och erfarenheter kring omställningen. 153 lärare från förskola till Komvux deltog i undersökningen. Resultaten visar generellt på att lärare och skolpersonal gör denna omställning med ett enormt engagemang, ansträngning och kreativitet, att de på det stora hela får distansundervisning att fungera, och att de väldigt snabbt upptäcker att distansundervisning innebär ett förändrat undervisningslandskap med andra villkor och förutsättningar för lärande och undervisning. Den utförda analysen pekar samtidigt på utmaningar och hinder att ta i beaktande vid implementering av distansundervisning.

Tre utmaningarna beskrivs speciellt:

Tekniska utmaningar

 

 

 

 

Undervisningsutmaningar

 

 

 

Lärandeutmaningar

Författarna ger konkreta tips från lärare som påbörjat distansutbildning

  • Förhållning till undervisning och lärarrollen
  • Förhållning till elever
  • Undervisningsstrategier
  • Användning av digitala verktyg

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This