NY

Anmälan till SVERD Online Vårkonferens fredag 14 mars är öppen

Välkomna till SVERD Online Vårkonferens fre. 14/3-25 kl 13.00-15.30 – Digital transformation och lärande Anmäl dig här:  https://www.sverd.se/sverd-online-varkonferens-14-mars-2025/ Tid /Innehåll Talare 13:00-13:10 Välkomna till SVERD Online Vårkonferens -2025. Ulf...

Tid för undervisningsuppdraget

Betänkande av Utredningen om minskad administration och om reglering av förskollärares och lärares tid är klart och kan läsas här: https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2025/03/sou-202526/ Utredningen om minskad administration och...

Förslag till AI riktlinjer för skolan

Johan Falk skriver en debattartikel på Voister att AI spelar så stor roll för både elever och samhället att vi inte kan vänta två år till på nationella AI-riktlinjer för skolan Behandla AI som andra webbtjänster Låt inte AI fatta dina beslut Lita inte på...

Inkludera kommunal vuxenutbildning i STEM-strategin

Inkludera kommunal vuxenutbildning i STEM-strategin! I ett öppet brev till Regeringskansliet, Utbildningsdepartementet uttrycker ViS en djup oro över att komvux inte inkluderas i regeringens STEM-strategi. Det är ett misstag att inte utnyttja potentialen i både...

Frukostmöte på riksdagen om lärcentrautveckling

Nätverken NITUS , SVERD, Akademi Norr och projektet Nya Vägar var inbjudna till riksdagen för att diskutera lärcentrautveckling och ekonomi. Agenda: 08.00       Välkomnande av Niklas Sigvardsson (s) och Matthias Bengtsson (kd) som var värdar 08.05   Info från ordf....
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Det sociala kontraktet i en digital tid – Digitaliserings – kommissionen

Den nya rapporten från Digitaliseringskommissionen är nu offentlig.

Temarapport 2016:2 från Digitaliseringskommissionen (N 2012:04)

Från förordet:

”Denna temarapport Det sociala kontraktet i en digital tid handlar om hur förutsättningarna för olika delar av det sociala kontraktet förändras på grund av digitaliseringens transformerande kraft. Vad innebär jämlikhet när samhällets insatser för den enskilde i exempel- vis vård, skola och omsorg, kan ges på helt nya sätt och i högre grad individualiserat? Vad kan och bör det statliga åtagandet vara och vilka rättigheter och skyldigheter bör den enskilde individen ha? Den personliga integriteten utmanas av själva kärnan i digitalisering- en, möjligheten att samla in, analysera och använda data för utveck- ling av tjänster och produkter. Vilka möjliga lösningar finns på detta dilemma? På vilka sätt förändras medborgarskapet och de former för delaktighet i demokratin som vuxit fram under industrisamhällets framväxt? Ett grundläggande villkor för hållbar välfärdsutveckling i det digitala kunskapssamhället är utvecklingen av humankapital. De flesta individer behöver kunna kompetensutveckla sig genom livet – ett reellt livslångt lärande behöver möjliggöras. Hur svarar den högre utbildningen upp mot dessa behov?

I sex artiklar belyser olika författare skilda aspekter och per- spektiv på dessa frågor. I tre artiklar beskrivs framtidsscenarion. Digitaliseringskommissionen har inte tagit ställning till artiklarnas innehåll utan varje författare ansvarar för innehåll, slutsatser och policyrekommendationer i sitt bidrag.”

Ladda hem rapporten här

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This