NY

God Jul och Gott Nytt år från SVERD

Det har varit ett händelserikt år för oss i Svenska riksorganisationen för distansutbildning (SVERD). Frågan är hur den digitala klyftan, generativ AI och smarta teknologier kommer att forma framtidens online-lärande, distansutbildning och flexibelt lärande. Dessa...

”AI för alla” lyssna på podden av Fredrik Heintz

Fredrik Heintz är en av Sveriges främsta AI-forskare, professor i datavetenskap vid Linköpings universitet och en passionerad förespråkare för livslångt lärande. Han har länge varit en central röst i debatten kring AI:s möjligheter och utmaningar, och som ledamot i...

Här är listan över ämnen som det är mest googlat på i Sverige 2024

Sökningarna på Googles sökmotor under 20204 speglar allt från våra idrottsstjärnors framgångar under OS till frågor kring hälsa och politik. Tillsammans med en rad samhällsaktuella ämnen och frågeställningar visar de en bredd av de ögonblick, händelser och frågor som...

Svenskar tredje bäst på att läsa och räkna i internationell jämförelse

”Vuxnas färdigheter står sig fortsatt väl internationellt”, konstaterar statistikmyndigheten SCB som på tisdagen presenterar OECD:s internationella så kallade PIAAC-undersökning. Sveriges befolkning placerar sig trea i förmågan att läsa, räkna och lösa problem. I...

UKÄ kartlägger lärosätenas arbete kring fusk i samband med distansstudier

UKÄ får genom en ändring i regleringsbrevet för 2024 i uppdrag att kartlägga lärosätenas arbete för att motverka att fusk sker vid distansstudier genom användning av AI och andra digitala verktyg. Internationella studier visar att svenska elevers kunskaper i läsning...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Digital kompetens är inte allt

Det rasar ett generationskrig i det svenska näringslivet. Båda sidor gräver ner sig i sina skyttegravar och pekar ut bevisen på vilka som kan – eller inte klarar av att – anpassa sig till nya villkor. Läs hela artikeln här

Fortfarande är det alltid människor som är både målgrupp och slutkund, oavsett bransch, plattform eller kanal. 

Den ena sidan pekar frenetiskt på en 100-årig dam som bloggar – samtidigt som den andra sidan lika ihärdigt pekar på en 56-årig mellanchef som blir förvirrad av att öppna pdf:er och behöver hjälp med att ”hitta Excel”.

Det här är så kallad anekdotisk bevisföring (som i ”min moster åt bipollen i tio år och blev bara förkyld en gång”).

Det finns en föreställning om att alla födda efter 1990 på något sätt automatiskt blivit initierade i digitaliseringskultens alla hemligheter. Även om det vore sant (det är det inte) vore det fortfarande tämligen irrelevant.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This