NY

Ny rapport om distansarbetets fram- och baksidor

Riksrevisionens övergripande bedömning i en ny rapport är att de anställdas möjlighet att arbeta på distans inte haft någon påtaglig påverkan på om myndigheternas verksamhet bedrivs effektivt. Granskningen visar att distansarbetet inte påverkar de flesta myndigheters...

NLL ska främja livslångt lärande i Norden

Från och med nyår blir NVL NLL, men nätverksorganisationen behåller sitt viktiga uppdrag. Namnbytet signalerar fortsatt arbete med nätverksskapande och tvärsektoriellt samarbete inom livslångt lärande i hela Norden – med ett förstärkt fokus på hållbar omställning....

Riksrevisionen granskar skolans vetenskapliga grund

Skolans vetenskapliga grund Riksrevisionen genomför just nu en granskning av arbetet med att säkerställa att utbildningen i den svenska skolan vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Resultatet av granskningen kommer att presenteras i en rapport med...

God Jul och Gott Nytt år från SVERD

Det har varit ett händelserikt år för oss i Svenska riksorganisationen för distansutbildning (SVERD). Frågan är hur den digitala klyftan, generativ AI och smarta teknologier kommer att forma framtidens online-lärande, distansutbildning och flexibelt lärande. Dessa...

”AI för alla” lyssna på podden av Fredrik Heintz

Fredrik Heintz är en av Sveriges främsta AI-forskare, professor i datavetenskap vid Linköpings universitet och en passionerad förespråkare för livslångt lärande. Han har länge varit en central röst i debatten kring AI:s möjligheter och utmaningar, och som ledamot i...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Digital kompetens och den snabba AI-utvecklingen

En ny rapport Edtechbarometern från Swedish Edtech Industry har kommit . I årets rapport är temat digital kompetens och den snabba AI-utvecklingen. Under temat har experter, forskare och företrädare för olika sektorer intervjuats:

Måns Jonasson, expert på Internetstiftelsen
Amy Loutfi, professor och ledande AI-forskare
Palle Lundberg, vd SKR
Linnea Stenliden, biträdande professor och forskare AI-litteraracitet
Åsa Zetterberg, förbundsdirektör Tech Sverige

Rapporten avslutas med en trendspaning av Nordic Edtech News Jonathan Viner som pekar på stora trender som påverkar utvecklingen: AI, mikrolärande, universitetens affärsmodeller som förändras och företagens ökade investeringar i kompetensutveckling.

Läs rapporten Edtechbarometern 2023 – Vi måste orka lära oss mer! 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This