NY

God Jul och Gott Nytt år från SVERD

Det har varit ett händelserikt år för oss i Svenska riksorganisationen för distansutbildning (SVERD). Frågan är hur den digitala klyftan, generativ AI och smarta teknologier kommer att forma framtidens online-lärande, distansutbildning och flexibelt lärande. Dessa...

”AI för alla” lyssna på podden av Fredrik Heintz

Fredrik Heintz är en av Sveriges främsta AI-forskare, professor i datavetenskap vid Linköpings universitet och en passionerad förespråkare för livslångt lärande. Han har länge varit en central röst i debatten kring AI:s möjligheter och utmaningar, och som ledamot i...

Här är listan över ämnen som det är mest googlat på i Sverige 2024

Sökningarna på Googles sökmotor under 20204 speglar allt från våra idrottsstjärnors framgångar under OS till frågor kring hälsa och politik. Tillsammans med en rad samhällsaktuella ämnen och frågeställningar visar de en bredd av de ögonblick, händelser och frågor som...

Svenskar tredje bäst på att läsa och räkna i internationell jämförelse

”Vuxnas färdigheter står sig fortsatt väl internationellt”, konstaterar statistikmyndigheten SCB som på tisdagen presenterar OECD:s internationella så kallade PIAAC-undersökning. Sveriges befolkning placerar sig trea i förmågan att läsa, räkna och lösa problem. I...

UKÄ kartlägger lärosätenas arbete kring fusk i samband med distansstudier

UKÄ får genom en ändring i regleringsbrevet för 2024 i uppdrag att kartlägga lärosätenas arbete för att motverka att fusk sker vid distansstudier genom användning av AI och andra digitala verktyg. Internationella studier visar att svenska elevers kunskaper i läsning...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Digital undervisning – hur påverkas högskolestudenters betyg och välmående?

Under coronapandemin ställde svenska lärosäten snabbt om till digital undervisning för att kunna utbilda sina studenter trots pandemirestriktioner. Denna erfarenhet sägs ha främjat digitaliseringen, och flera menar att den digitala undervisningen är här för att stanna. Men hur har studenternas studieresultat och välmående påverkats av att studera på distans? Vilka studenter klarade omställningen bäst? Och finns det några socioekonomiska skillnader?

Adrian Mehic, doktorand i nationalekonomi, har med hjälp av data över studenter vid Lunds universitet utvärderat skillnader mellan olika typer av digitala utbildningsformer under pandemin. Resultaten och slutsatserna finns i den nya SNS Analys som han presenterar vid seminariet.

Seminariet anordnas inom ramen för SNS forskningsprojekt Högre utbildning och forskning.

Medverkande
Birgitta Bergvall-Kåreborn, rektor, Luleå tekniska universitet

Adrian Mehic, doktorand i nationalekonomi, Lunds universitet

Jannie Jeppesen, vd, Swedish EdTech Industry

Linn Svärd, ordförande, Sveriges förenade studentkårer (SFS)

Mötet leds av Anna Norén, forskningsledare på SNS.

Tid
Torsdag 6 oktober 2022, 10:00–11:15, SNS, Jakobsbergsgatan 18, Stockholm.

Frågor
Frågor besvaras av projektledare Julia Nederberg, julia.nederberg@sns.se.Vid anmälningsfrågor vänligen kontakta Ylva Pettersson, ylva.pettersson@sns.se.

Anmälan och pris
Mötet är kostnadsfritt och öppet för alla.

Deltagande sker i SNS lokaler på Jakobsbergsgatan 18, Stockholm. Möjlighet finns att delta digitalt.

Anmälan och pris
Mötet är kostnadsfritt och öppet för alla.

Deltagande sker i SNS lokaler på Jakobsbergsgatan 18, Stockholm. Möjlighet finns att delta digitalt.

Anmäl dig via länkarna nedan.

Vid avanmälan efter den 5 oktober, eller vid utebliven ankomst, debiteras 395 kronor exklusive moms om du anmält att du deltar på plats (detta gäller även för dig som deltar kostnadsfritt).

Anmäl dig här för deltagande på plats

Anmäl dig här för digitalt deltagande

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This