NY

Utan möten mellan lärare och elever finns det nämligen ingen skola

Utan möten mellan lärare och elever finns det nämligen ingen skola. Och staten måste göra lärarkåren stark genom att sätta ramar så att dessa möten får kvalitet överallt i alla klassrum skriver debattör Per Kornhall på Sverige Lärares webbsida. Se utökat...

Landets kompetensbrist -lokala lärcentrum en del av lösningen Livesändning Almedalen 27/6

  Se hela livesändningen NITUS arrangemang Landets kompetensbrist -lokala lärcentrum en del av lösningen Almedalen 27/6 här: Video https://youtu.be/ZKQU_1tuWNA   ( tid 1:35) Moderator Lars-Uno Åkesson NITUS ordförande Beskrivning av samhällsfrågan: I nästan varje...

Webbsändning -Nya vägar till högre utbildning i hela landet – med kvalitetssatsning på decentraliserade miljöer 26/6 kl 15.15

Nya vägar till högre utbildning i hela landet - med kvalitetssatsning på decentraliserade miljöer Webbsändning kl 15.15 Nya Vägar , Almedalen, Visby https://almedalsveckanplay.info/71134 Tillgång till högskoleutbildad kompetens är en överlevnadsfråga för många...

Ny rapport – Kompetenslandskapet i Norra Sverige – presenterad av Akademi Norr 19/6 i Lycksele

Det arrangerades en välbesökt konferens i Lycksele den 19 juni med Akademi Norr om kompetensförsörjning i norra Sverige. De vanligaste orsakerna till svårigheter med rekrytering inkluderar en begränsad budget, brist på personal med rätt kompetens och hög konkurrens om...

Rapporten Livslångt lärande för yrkesverksamma akademiker i alla delar av landet är släppt.

Nu är rapporten släppt som handlar om "Livslångt lärande för yrkesverksamma akademiker i alla delar av landet" skriven av utredare Kjell Nyman på uppdrag av SVERD med stöd av Universitets och högskolerådet (UHR). Releasen är genomförd på högskolekonferensen NU2024 i...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Digitala lärmiljöer – likvärdig utbildning på fjärr och distans

 Innovationsveckan (5-9 oktober 2020)- är en plattform för alla som utvecklar offentlig sektor. Upplägget liknar Almedalsveckan, men aktiviteterna arrangeras av olika aktörer runtom i landet. Årets program bestod av över 170 aktiviteter, varav de flesta var digitala. SKR, Vinnova, Upphandlingsmyndigheten och DIGG är initiativtagare till veckan.

inom ramen för Innovationsveckan – en både lokal och nationell satsning på att skapa ett mer innovativt offentligt Sverige presenterade Ifous resultat och erfarenheter från det pågående FoU-projektet Digitala lärmiljöer – likvärdig utbildning med fjärr-och distansundervisning.

Syftet är att vidareutveckla fjärr- och distansundervisningens didaktik och utveckla lärarrollen i digitala miljöer för att stödja elevernas kunskapsutveckling. Det stärker skolhuvudmäns förmåga att erbjuda fjärr- och distansundervisning av god kvalitet och bidrar i förlängningen till en mer likvärdig utbildning.

Det långsiktiga målet är att med hjälp av digital teknik få en effektivare användning av lärarresursen oavsett geografiskt läge och därmed ökade förutsättningar för likvärdig tillgång till utbildning.

Programmet syftar också till att i samverkan mellan skolans professioner och forskare öka kunskapen kring undervisning i digitala miljöer, när lärare och elev befinner sig på olika platser.

Se inspelningar från Innovationsveckan 2020

Foto på gama videoband.

Stefan Pålsson blogginlägg på SKOLA HEMMA  ger en överblick över slutsatserna som enligt honom kan sammanfattas enligtföljande:

  • Det behövs forskning för att distansundervisning ska bli mer än en nödlösning
  • Ett gyllene tillfälle att få en bättre bild av elevernas upplevelser
  • En komplex bild
  • Den sociala närvaron har en stor betydelse för både lärare och elever
  • Skapa bra relationer med eleverna i ett tidigt skede
  • Få igång en dialog och var jämlik med eleverna
  • Förvaltningsnivån har en faciliterande roll
  • Tiden och tjänstefördelningen hör till de största utmaningarna

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This