”Att anpassa yrkesutbildningen för framtidens arbete” är ett av de fyra huvudteman i Cedefops projekt ”Digitalisering, AI och framtidens arbete”.
Trenden mot ökad digitalisering och automatisering på EU:s arbetsmarknader visar på ett behov av både initiala och fortsatta yrkesutbildningssystem för att anpassa och integrera digitala förändringar i mer flexibel och modern yrkesutbildningsinfrastruktur, program och läroplaner. Det behövs för att på ett adekvat sätt förbereda medborgarna för framtidens utmaningar på arbetsmarknaden.
Cedefops projekt för digitalisering, AI och framtida arbete samlar in information om i vilken utsträckning inledande yrkesutbildning men även högre och fortlöpande yrkesutbildning svarar på utmaningarna som är förknippade med införandet av automation, avancerad robotik, AI och andra Industry 4.0-teknologier i ekonomier.
Projektet fokuserar också på i vilken utsträckning yrkesutbildningssystem själva använder digital teknik för att underlätta distans- och onlineutbildning för studenter.