NY

God Jul och Gott Nytt år från SVERD

Det har varit ett händelserikt år för oss i Svenska riksorganisationen för distansutbildning (SVERD). Frågan är hur den digitala klyftan, generativ AI och smarta teknologier kommer att forma framtidens online-lärande, distansutbildning och flexibelt lärande. Dessa...

”AI för alla” lyssna på podden av Fredrik Heintz

Fredrik Heintz är en av Sveriges främsta AI-forskare, professor i datavetenskap vid Linköpings universitet och en passionerad förespråkare för livslångt lärande. Han har länge varit en central röst i debatten kring AI:s möjligheter och utmaningar, och som ledamot i...

Här är listan över ämnen som det är mest googlat på i Sverige 2024

Sökningarna på Googles sökmotor under 20204 speglar allt från våra idrottsstjärnors framgångar under OS till frågor kring hälsa och politik. Tillsammans med en rad samhällsaktuella ämnen och frågeställningar visar de en bredd av de ögonblick, händelser och frågor som...

Svenskar tredje bäst på att läsa och räkna i internationell jämförelse

”Vuxnas färdigheter står sig fortsatt väl internationellt”, konstaterar statistikmyndigheten SCB som på tisdagen presenterar OECD:s internationella så kallade PIAAC-undersökning. Sveriges befolkning placerar sig trea i förmågan att läsa, räkna och lösa problem. I...

UKÄ kartlägger lärosätenas arbete kring fusk i samband med distansstudier

UKÄ får genom en ändring i regleringsbrevet för 2024 i uppdrag att kartlägga lärosätenas arbete för att motverka att fusk sker vid distansstudier genom användning av AI och andra digitala verktyg. Internationella studier visar att svenska elevers kunskaper i läsning...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Digitalisering, främjande och framtid En utredning kring behov av digitaliseringsfrämjande insatser

Digitaliseringskommissionen arbetar mot det it-politiska målet att ”Sverige ska vara bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter”.

I år är kommissionens sista verksamhetsår och de har därför inlett ett arbete med att utreda hur främjande av digitaliseringen kan drivas på nationell nivå framöver.

Digitaliseringskommissionen har tillsammans med ett konsultföretag utarbetat en rapport som beskriver hur främjande på statlig nivå sker inom olika politikområden, vilka lärdomar som kan dras av främjandet inom andra områden, vilka behov som finns av digitaliseringsfrämjande och hur främjande kan genomföras.

För att utreda frågan vidare söker vi svar på följande frågor:

  1. Hur ställer ni er till de behov av främjande av digitaliseringen som beskrivs i rapporten (kap. 6), vad behöver främjas? finns ytterligare behov? kan behoven preciseras?
  2. Hur ställer ni er till de förslag kring praktiskt genomförande av främjande av digitaliseringen som beskrivs i kap. 7?
  3. Övriga reflektioner?

Läs mer här

SVERD har lämnat ett svar och föreslår bla att:
För att göra distansundervisning tillgänglig i hela landet samt bygga upp kunskap inom området anser

Svenska riksorganisationen för distansundervisning att staten ska skapa ett nationellt kunskapscentrum för distansutbildning.

Förra

Nästa

Trackbacks/Pingbacks

  1. Digitalisering, främjande och framtid En utredning kring behov av digitaliseringsfrämjande insatser | Namn på webbplatsen - […] Digitalisering, främjande och framtid En utredning kring behov av digitaliseringsfrämjande insatse… […]

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This