NY

Ny utredning-Fler vägar till arbetslivet

Onsdagen den 20 november kl. 13:30 tog utbildningsminister Johan Pehrson emot betänkandet från utredningen "Fler vägar till arbetslivet". I samband med överlämningen håller utbildningsministern en pressträff tillsammans med den särskilde utredaren Joanna Giota. I...

Nu behöver skolan en digitaliseringsstrategi

Slutsnackat om skärm till pärm – nu behöver skolan en digitaliseringsstrategi skriver Camilla Hansén, riksdagsledamot för Miljöpartiet. I webbtidningen Voister menar hon att debatten om skolans digitalisering är polariserad och fördummande. Nu behöver regeringen visa...

Granskning av betygsrätten inom vuxenutbildningen

Skolinspektionens har på uppdrag av regeringen granskat förekomsten av folkhögskolor och enskilda utbildningsanordnare med beviljad betygsrätt. I denna rapport redovisas bland annat förslag på hur de svårigheter som finns när det gäller att kontrollera hur...

Nytt vetenskapligt råd inrättas på Skolverket

Ett vetenskapligt råd och en överdirektörsroll inrättas på Skolverket. Det meddelar regeringen 14 nov-2024. Beslutet är efterfrågat av myndigheten eftersom det stärker arbetet framåt. – Ett vetenskapligt råd och en överdirektörsroll är efterfrågade och därmed välkomna...

Stora brister i elevers it-kunskaper

Fyra av tio svenska tonårselever har stora luckor i it-kunskaper, och presterar på en låg eller mycket låg nivå. Det visar en internationell mätning där Sverige deltagit för första gången. Svenska ungdomar använder i hög grad paddor, mobiler och datorer, både i skolan...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Digitaliseringsrådets ger aktuell lägesbild av digital kompetens

Digitaliseringsrådet har den 26 juni kommit med en aktuell lägesbild av digital kompetens. Tre viktiga utmaningar är utpekade

1. Alla måste med

2. Brett kompetensbehov

3. Livslångt lärande – ett måste

Rekommendation är att regeringen bör initierar en samverkansmodell med näringsliv, utbildningsväsendet och arbetsmarknadens parter. Modellen ska syfta till att konkret ringa in hur knutar kan lösas upp för att stödja ett kontinuerligt lärande i arbetslivet.

Om Sverige ska behålla en fungerande välfärd, värna jämlikheten och ha konkurrenskraft behöver den digitala kompetensen stärkas i hela samhället. Hur vi studerar, arbetar, fattar beslut och inordnar vardagslivet är i stort definierat av industrisamhällets krav och behov. Den digitala tidsåldern förändrar många av dessa faktorer och innebär att vi har möjlighet att lösa samhällsutmaningar på nya sätt.

Viktiga utmaningar som Sverige står inför beskrivs i lägesbilden och kopplas till digitaliseringsstrategins delmål och underområden. Vi ger även förslag på konkreta insatser som regeringen kan välja att gå vidare med.
Underområden som vi tittat närmare på är:

  • Förmåga och möjlighet att bidra till och delta i det digitala samhället
  • Modernisering av utbildningssystemet
  • Matchning av kompetens
  • Digital kompetens i offentlig verksamhet och i bolag med statligt ägande

Läs mer här

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This