NY

God Jul och Gott Nytt år från SVERD

Det har varit ett händelserikt år för oss i Svenska riksorganisationen för distansutbildning (SVERD). Frågan är hur den digitala klyftan, generativ AI och smarta teknologier kommer att forma framtidens online-lärande, distansutbildning och flexibelt lärande. Dessa...

”AI för alla” lyssna på podden av Fredrik Heintz

Fredrik Heintz är en av Sveriges främsta AI-forskare, professor i datavetenskap vid Linköpings universitet och en passionerad förespråkare för livslångt lärande. Han har länge varit en central röst i debatten kring AI:s möjligheter och utmaningar, och som ledamot i...

Här är listan över ämnen som det är mest googlat på i Sverige 2024

Sökningarna på Googles sökmotor under 20204 speglar allt från våra idrottsstjärnors framgångar under OS till frågor kring hälsa och politik. Tillsammans med en rad samhällsaktuella ämnen och frågeställningar visar de en bredd av de ögonblick, händelser och frågor som...

Svenskar tredje bäst på att läsa och räkna i internationell jämförelse

”Vuxnas färdigheter står sig fortsatt väl internationellt”, konstaterar statistikmyndigheten SCB som på tisdagen presenterar OECD:s internationella så kallade PIAAC-undersökning. Sveriges befolkning placerar sig trea i förmågan att läsa, räkna och lösa problem. I...

UKÄ kartlägger lärosätenas arbete kring fusk i samband med distansstudier

UKÄ får genom en ändring i regleringsbrevet för 2024 i uppdrag att kartlägga lärosätenas arbete för att motverka att fusk sker vid distansstudier genom användning av AI och andra digitala verktyg. Internationella studier visar att svenska elevers kunskaper i läsning...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Digitalisering av utbildning kan påverka samhället enormt positivt

Ed-tech kokar över här i Sverige ”, säger Jannie Jeppesen, grundare av EdTech Sweden.

Potentialen för hur digitalisering av utbildning positivt kan påverka samhället är enorm.

Digitaliserad utbildning kan exempelvis vara mer individualiserad, den kan öka den demokratisera tillgången till kunskap, maximera lärprocessen  och bidra till att hantera den växande kompetensbristen för bättre digital kompetens hos arbetskraften.  Jannie förklarar att ”EdTech ändrar inte principerna för lärande, men det levererar nya vägar för att  samarbeta och kommunicera.”

Ed-tech Sverige lanserar nu den första  kartläggning någonsin av EdTech ekosystemet i samarbete med Silicon Vikings där man vill bygga öppenhet från grunden och få upp digitalisering av utbildningen på dagordningen.

EdTech ger nya insikter och ökad förståelse för vikten av digitala metoder för lärande och demokratiutveckling.

Läs hela artikeln här

Förra

Nästa

Trackbacks/Pingbacks

  1. Ed-tech in Sweden – a black hole? | Namn på webbplatsen - […] Ed-tech in Sweden – a black hole? […]

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This