(Bild från Pixabay)
Dagens Nyheter skriver i en artikel om att pandemin blottar ojämlikhet. I artikeln refererar man till nya undersökningar från Skolverket och Lärarförbundet.
Skolverket skriver att huvudmännen har uppgett att distansundervisningen är särskilt utmanande för elever som är i behov av individuellt stöd, elever med begränsade kunskaper i svenska, elever med begränsad digital kompetens eller som saknar teknisk utrustning för att kunna delta i digital undervisning samt elever med svåra hemförhållanden, säger Viktoria Hildenwall på Skolverket..
Lärarförbundets har gjort en enkätundersökning som visar att trångboddhet och socioekonomisk bakgrund påverkar elevers förutsättningar.
-Åtta procent av samtliga 350.000 folkbokförda elever i oktober 2019 var trångbodda enligt SCB.
-Av de som saknade behörighet till gymnasieskolan var närmare 20 procent trångbodda. Av de som hade okänd behörighet vad 27 procent trångbodda.
-Bland dem som var behöriga till gymnasieskolan var endast fem procent trångbodda.
Källa: Lärarförbundet.
SCB konstaterar att trångboddhet är vanligare hos gymnasieelever med utländsk bakgrund, samt hos dem vars föräldrar hade högst förgymnasial utbildning.
Källa: SCB
Läs mer här i en artikel i Dagens Nyheter