NY

Utan möten mellan lärare och elever finns det nämligen ingen skola

Utan möten mellan lärare och elever finns det nämligen ingen skola. Och staten måste göra lärarkåren stark genom att sätta ramar så att dessa möten får kvalitet överallt i alla klassrum skriver debattör Per Kornhall på Sverige Lärares webbsida. Se utökat...

Landets kompetensbrist -lokala lärcentrum en del av lösningen Livesändning Almedalen 27/6

  Se hela livesändningen NITUS arrangemang Landets kompetensbrist -lokala lärcentrum en del av lösningen Almedalen 27/6 här: Video https://youtu.be/ZKQU_1tuWNA   ( tid 1:35) Moderator Lars-Uno Åkesson NITUS ordförande Beskrivning av samhällsfrågan: I nästan varje...

Webbsändning -Nya vägar till högre utbildning i hela landet – med kvalitetssatsning på decentraliserade miljöer 26/6 kl 15.15

Nya vägar till högre utbildning i hela landet - med kvalitetssatsning på decentraliserade miljöer Webbsändning kl 15.15 Nya Vägar , Almedalen, Visby https://almedalsveckanplay.info/71134 Tillgång till högskoleutbildad kompetens är en överlevnadsfråga för många...

Ny rapport – Kompetenslandskapet i Norra Sverige – presenterad av Akademi Norr 19/6 i Lycksele

Det arrangerades en välbesökt konferens i Lycksele den 19 juni med Akademi Norr om kompetensförsörjning i norra Sverige. De vanligaste orsakerna till svårigheter med rekrytering inkluderar en begränsad budget, brist på personal med rätt kompetens och hög konkurrens om...

Rapporten Livslångt lärande för yrkesverksamma akademiker i alla delar av landet är släppt.

Nu är rapporten släppt som handlar om "Livslångt lärande för yrkesverksamma akademiker i alla delar av landet" skriven av utredare Kjell Nyman på uppdrag av SVERD med stöd av Universitets och högskolerådet (UHR). Releasen är genomförd på högskolekonferensen NU2024 i...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Elever har olika förutsättningar att klara skolan på distans

(Bild från Pixabay)

Dagens Nyheter skriver i en artikel om att pandemin blottar ojämlikhet. I artikeln refererar man till nya undersökningar från Skolverket och Lärarförbundet.

Skolverket skriver att huvudmännen har uppgett att distansundervisningen är särskilt utmanande för elever som är i behov av individuellt stöd, elever med begränsade kunskaper i svenska, elever med begränsad digital kompetens eller som saknar teknisk utrustning för att kunna delta i digital undervisning samt elever med svåra hemförhållanden, säger Viktoria Hildenwall på Skolverket..

Lärarförbundets har gjort en enkätundersökning som visar att trångboddhet och socioekonomisk bakgrund påverkar elevers förutsättningar.
-Åtta procent av samtliga 350.000 folkbokförda elever i oktober 2019 var trångbodda enligt SCB.
-Av de som saknade behörighet till gymnasieskolan var närmare 20 procent trångbodda. Av de som hade okänd behörighet vad 27 procent trångbodda.
-Bland dem som var behöriga till gymnasieskolan var endast fem procent trångbodda.
Källa: Lärarförbundet.

SCB konstaterar att trångboddhet är vanligare hos gymnasieelever med utländsk bakgrund, samt hos dem vars föräldrar hade högst förgymnasial utbildning.
Källa: SCB

Läs mer här i en artikel i Dagens Nyheter

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This