NY

Anmälan till SVERD Online Vårkonferens fredag 14 mars är öppen

Välkomna till SVERD Online Vårkonferens fre. 14/3-25 kl 13.00-15.30 – Digital transformation och lärande Anmäl dig här:  https://www.sverd.se/sverd-online-varkonferens-14-mars-2025/ Tid /Innehåll Talare 13:00-13:10 Välkomna till SVERD Online Vårkonferens -2025. Ulf...

Förslag till AI riktlinjer för skolan

Johan Falk skriver en debattartikel på Voister att AI spelar så stor roll för både elever och samhället att vi inte kan vänta två år till på nationella AI-riktlinjer för skolan Behandla AI som andra webbtjänster Låt inte AI fatta dina beslut Lita inte på...

Inkludera kommunal vuxenutbildning i STEM-strategin

Inkludera kommunal vuxenutbildning i STEM-strategin! I ett öppet brev till Regeringskansliet, Utbildningsdepartementet uttrycker ViS en djup oro över att komvux inte inkluderas i regeringens STEM-strategi. Det är ett misstag att inte utnyttja potentialen i både...

Frukostmöte på riksdagen om lärcentrautveckling

Nätverken NITUS , SVERD, Akademi Norr och projektet Nya Vägar var inbjudna till riksdagen för att diskutera lärcentrautveckling och ekonomi. Agenda: 08.00       Välkomnande av Niklas Sigvardsson (s) och Matthias Bengtsson (kd) som var värdar 08.05   Info från ordf....

Länk till frukostseminarium om finansieringsmodeller för lärcentrum den 13/2 på riksdagen

Finansieringmodeller för Lärcentrum Tillsammans med Mattias Bengtsson (KD) och Niklas Sigvardsson (S) ledamöter i utbildningsutskottet bjuder Nitus in till att delta i ett frukostseminarium i riksdagen där fokus är att diskutera framtida finansieringsmodeller för...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Elever har olika förutsättningar att klara skolan på distans

(Bild från Pixabay)

Dagens Nyheter skriver i en artikel om att pandemin blottar ojämlikhet. I artikeln refererar man till nya undersökningar från Skolverket och Lärarförbundet.

Skolverket skriver att huvudmännen har uppgett att distansundervisningen är särskilt utmanande för elever som är i behov av individuellt stöd, elever med begränsade kunskaper i svenska, elever med begränsad digital kompetens eller som saknar teknisk utrustning för att kunna delta i digital undervisning samt elever med svåra hemförhållanden, säger Viktoria Hildenwall på Skolverket..

Lärarförbundets har gjort en enkätundersökning som visar att trångboddhet och socioekonomisk bakgrund påverkar elevers förutsättningar.
-Åtta procent av samtliga 350.000 folkbokförda elever i oktober 2019 var trångbodda enligt SCB.
-Av de som saknade behörighet till gymnasieskolan var närmare 20 procent trångbodda. Av de som hade okänd behörighet vad 27 procent trångbodda.
-Bland dem som var behöriga till gymnasieskolan var endast fem procent trångbodda.
Källa: Lärarförbundet.

SCB konstaterar att trångboddhet är vanligare hos gymnasieelever med utländsk bakgrund, samt hos dem vars föräldrar hade högst förgymnasial utbildning.
Källa: SCB

Läs mer här i en artikel i Dagens Nyheter

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This