NY

God Jul och Gott Nytt år från SVERD

Det har varit ett händelserikt år för oss i Svenska riksorganisationen för distansutbildning (SVERD). Frågan är hur den digitala klyftan, generativ AI och smarta teknologier kommer att forma framtidens online-lärande, distansutbildning och flexibelt lärande. Dessa...

”AI för alla” lyssna på podden av Fredrik Heintz

Fredrik Heintz är en av Sveriges främsta AI-forskare, professor i datavetenskap vid Linköpings universitet och en passionerad förespråkare för livslångt lärande. Han har länge varit en central röst i debatten kring AI:s möjligheter och utmaningar, och som ledamot i...

Här är listan över ämnen som det är mest googlat på i Sverige 2024

Sökningarna på Googles sökmotor under 20204 speglar allt från våra idrottsstjärnors framgångar under OS till frågor kring hälsa och politik. Tillsammans med en rad samhällsaktuella ämnen och frågeställningar visar de en bredd av de ögonblick, händelser och frågor som...

Svenskar tredje bäst på att läsa och räkna i internationell jämförelse

”Vuxnas färdigheter står sig fortsatt väl internationellt”, konstaterar statistikmyndigheten SCB som på tisdagen presenterar OECD:s internationella så kallade PIAAC-undersökning. Sveriges befolkning placerar sig trea i förmågan att läsa, räkna och lösa problem. I...

UKÄ kartlägger lärosätenas arbete kring fusk i samband med distansstudier

UKÄ får genom en ändring i regleringsbrevet för 2024 i uppdrag att kartlägga lärosätenas arbete för att motverka att fusk sker vid distansstudier genom användning av AI och andra digitala verktyg. Internationella studier visar att svenska elevers kunskaper i läsning...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Ett hållbart ekosystem för implementering av UNESCO:s OER rekommendation

SVERD i samarbete med UHR välkomnade till ett webbinarium om öppna lärresurser – Open Educational Resources (OER) 29 november 2022. Se mer information här och de presentationer som presenterades

SVERD Webbinarium: Ett hållbart ekosystem för implementering av UNESCO:s OER rekommendation

UNESCO:s OER-rekommendation presenteras. ICDE OER Advocacy Committee, dess globala arbete och advocacy campaign presenteras, samt Information om The CARE (Contribute, Attribute, Release, Empower) Framework.

Om Mötesplats OER (som även har konferens 25/11 2022)

Regeringsuppdrag från Utbildningsdepartementet om öppna lärresurser och allmänhetens delaktighet i forskningsprocessen.

Medverkande:

Ebba Ossiannilsson Svenska Riksorganisationen för öppen flexibel distansutbildning (SVERD) International Council for Open and Distance Education (ICDE) OER Ambassador och Chair

Josefine Hellroth Larsson, Wikimedia och Mötesplats OER

Erik Stattin, Kungliga biblioteket (KB)

Se presentationerna här

Ebba Ossiannilsson uhrsverdoer29nov2022-221207202451-c2668032

Erik Stattin 221129 – SVERD-UHR om KBs upp drag om öppna lärresurser

Josefine Hellroth Larsson  Motesplats OER, SVERD + UHR 202 2 Josefine Hellroth Larsson

Webblänkar:

Öppna lärre­sur­ser har en outnytt­jad poten­ti­al

Unescos rekommendationer om öppna lärresurser 

Transforming Education Summit

Uppdrag om öppna lärresurser och allmänhetens delaktighet i forskningsprocessen 

Mötesplats OER

(Open) Educational Resources around the World An International Comparison: (Open) Educational Resources around the World

Toward a Sustainable OER Ecosystem: The Case for OER Stewardship

ICDE OER Advocacy Committee (OERAC)

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This