NY

Gilly Salmons femstegsmodell för digitalt lärande är nu översatt till svenska

Professor Gilly Salmons "Femstegsmodell" för digitalt lärande är nu översatt till svenska av Mats Brenner, utbildningsutvecklare vid Karolinska Institutet och av Diana Stark Ekman, MPH, Ph.D., universitetslektor, docent i folkhälsa, Högskolan i Skövde och även...

Satsningar för att stötta ekonomins återhämtning

Regeringen kommer i samband med vårändringsbudgeten gå fram med direkta konjunkturstimulanser på 5,8 miljarder. Det handlar om ett tillfälligt förstärkt rotavdrag, riktade arbetsmarknads- och utbildningsinsatser för fler i jobb samt satsningar på vägunderhåll och...

Insamling av lärresurser från amerikanska utbildningsdepartementet

Insamling av lärresurser från det amerikanska utbildningsdepartementet görs av nätverket European Edtech Alliance. USA:s utbildningsdepartement och i synnerhet Office of Educational Technology, skapade ett antal resurser som har varit grundläggande för att stödja...

Uppemot varannan student hoppar av högskolan

Utbildningar till flera samhällsviktiga yrken tappar studenter. På högskoleingenjörsutbildningarna är det hälften som inte tar examen, på grundlärarprogrammen 39 procent. På sjuksköterskeutbildningarna försvinner 26 procent under utbildningens gång. – Det kostar för...

Skolpolitiken är ett experiment

Regeringens digitaliseringskritiska skolpolitik hotar inte bara elevernas lärande – den riskerar även att dra undan mattan för de kommunala och fristående huvudmännens arbete med att skydda känslig information och att skapa trygghet i skolan. Det skriver Örjan...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Ett högskolepedagogiskt lyft ska stärka pedagogiken inom högskolan

Ulf Sandström och Ebba Ossiannilsson deltog från SVERD på ett uppstartsmöte med UHR om Regeringsinitiativet Ett högskolepedagogiskt lyft ska stärka pedagogiken inom högskolan

Högskoleutbildningar av hög kvalitet är en förutsättning för framtidens jobb och en stark välfärd i hela landet. Regeringen ger nu Universitets- och högskolerådet (UHR) i uppdrag att under 2022 samla det högskolepedagogiska arbetet i ett högskolepedagogiskt lyft som ska främja ett gemensamt utvecklingsarbete mellan universitet och högskolor.

Det görs mycket arbete kring pedagogisk utveckling på de enskilda lärosätena men det finns behov av mer samarbete nationellt och en arena för kunskapsutbyte. I dag finns det till exempel ingen myndighet som har som uppgift att ansvara för att hålla samman arbetet med högskolepedagogisk utveckling.

Därför ger regeringen UHR i uppdrag att samla det högskolepedagogiska arbetet i ett högskolepedagogiskt lyft. Myndigheten ska sprida information och goda exempel på hur lärosäten arbetar med högskolepedagogisk utveckling. UHR ska även ansvara för erfarenhetsutbyte mellan relevanta aktörer på nationell nivå. Uppdraget ska samordnas med myndighetens pågående uppdrag om ökad kvalitet och genomströmning i distansutbildning vid universitet och högskolor.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This