NY

Ny handbok – Undervisa på distans

Annette Appelstrand förstelärare på komvux i Mölndal, en skola med 3100 har arbetat med att skapa distansundervisning som minskar avhoppen från studierna och ger eleverna goda möjligheter att lyckas med sina studier. Hon har samlat erfarenheter och kunskaper i en...

Gilly Salmons femstegsmodell för digitalt lärande är nu översatt till svenska

Professor Gilly Salmons "Femstegsmodell" för digitalt lärande är nu översatt till svenska av Mats Brenner, utbildningsutvecklare vid Karolinska Institutet och av Diana Stark Ekman, MPH, Ph.D., universitetslektor, docent i folkhälsa, Högskolan i Skövde och även...

Satsningar för att stötta ekonomins återhämtning

Regeringen kommer i samband med vårändringsbudgeten gå fram med direkta konjunkturstimulanser på 5,8 miljarder. Det handlar om ett tillfälligt förstärkt rotavdrag, riktade arbetsmarknads- och utbildningsinsatser för fler i jobb samt satsningar på vägunderhåll och...

Insamling av lärresurser från amerikanska utbildningsdepartementet

Insamling av lärresurser från det amerikanska utbildningsdepartementet görs av nätverket European Edtech Alliance. USA:s utbildningsdepartement och i synnerhet Office of Educational Technology, skapade ett antal resurser som har varit grundläggande för att stödja...

Uppemot varannan student hoppar av högskolan

Utbildningar till flera samhällsviktiga yrken tappar studenter. På högskoleingenjörsutbildningarna är det hälften som inte tar examen, på grundlärarprogrammen 39 procent. På sjuksköterskeutbildningarna försvinner 26 procent under utbildningens gång. – Det kostar för...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

European MOOCs for the Labour Market; Microcredentials for continuing education

SVERDs V Ordförande Ebba Ossiannilsson är initiativtagare, moderator och talare på EDEN EODLW2020 med EADTU om European MOOCs for the Labour Market; Microcredentials for continuing education
According to recent sources, many European countries are not going to reach attainment targets set for either higher education completion or for lifelong learning. That’s a worry when you consider that 40% of European employers face problems with recruiting employees with the right qualifications.
So even though the workforce is in real need of continuous learning opportunities – the current education and training offer is structurally not enough. 
The EMC-LM project is addressing this specific challenge by combining the world of education and training (universities, MOOC platforms) and the world of work (Public Employment Services, companies, sectoral organisations). 
Panelister
George Ubachs, EADTU
En bild som visar person, glasögon, inomhus, kvinna Automatiskt genererad beskrivning
Catherine Mongenet, CEO of FUN-MOOC

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This