NY

Europa ska bli världens ledande AI-kontinent

Att bli en global ledare inom artificiell intelligens (AI) är målet för AI Continent Action Plan som lanserades av EU kommissionen den 9 april. Det var vid vid AI Action Summit i februari 2025 i Paris som president von der Leyen talade om att detta är det ambitiösa...

Två av tre jobb i Sverige är exponerade för AI

Två av tre jobb i Sverige är exponerade för AI, och 25 procent är mycket högt exponerade, visar en ny rapport från Almega. Påverkan från AI förväntas bli allra störst inom privata tjänstesektorn. Samtidigt visar en rapport från Kantar Sifo att höginkomsttagare nyttjar...

I dag överlämnas vårbudgeten för att stärka den ekonomiska utvecklingen

I dag överlämnas vårbudgeten, det vill säga 2025 års ekonomiska vårproposition och vårändringsbudgeten för 2025, till riksdagen. I vårbudgeten, som bygger på en överenskommelse mellan regeringen och Sverigedemokraterna, använder regeringen styrkan i den svenska...

Lärare fortsätter lämna yrket

Under de senaste tio åren har fler utbildat sig till lärare, och fler har också valt att arbeta som lärare. Även om antalet utbildade lärare ökar i antal minskar andelen inom skolan över tid. – Ser vi på trenden över tid visar den att andelen som stannar kvar inom...

Skolan brister i att lära ut digital kompetens – forskning.se

I debatten om skolan föreslås mobilförbud och ministrar pratar om att gå från skärm till pärm. Samtidigt visar en avhandling från Göteborgs universitet att skolan backar från sitt bildande uppdrag och brister i undervisningen om digital kompetens. EU-kommissionen...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Europeiska Kommissionen: approves measures to standardise micro-credentials

Europeiska Kommissionen: approves measures to standardise micro-credentials. Läs mer här

A European Commission recommendation adopted by the Council of the European Union (EU) on 16 June provides new building blocks to help make micro-credentials work across institutions, businesses, sectors and borders.

Micro-credentials certify the learning outcomes of short-term learning experiences, for example a short course or training. They offer a flexible, targeted way to help people develop the knowledge, skills and competences they need for their personal and professional development.
They form part of a culture of lifelong learning, which helps people thrive in society, the labour market and their personal lives.

Building trust and enhancing flexibility

The ’Recommendation on a European approach to micro-credentials for lifelong learning and employability’ provides building blocks including a definition, standard elements for describing micro-credentials, and principles for designing and issuing micro-credentials.

As a result, micro-credentials can be developed, used and compared in a coherent way among the EU Member States, stakeholders, and the different providers (from education and training institutions to private companies) across different sectors, fields and borders.

These common standards ensure quality, transparency, cross-border comparability, recognition and portability.

The Commission will support the implementation of the Recommendation by

  • fostering dialogue on how to use and adapt the existing EU tools and services to support the development of micro-credentials by all types of providers
  • supporting the sharing of information and promote best practices
  • exploring how the Europass platform could support the technical implementation of the Recommendation
  • providing Erasmus+ funding support

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This