NY

Slutbetygen för årskurs 9 sjunker

Andelen niondeklassare som är behöriga till gymnasieskolans nationella program sjunker med 1,5 procentenheter. 83,7 procent av eleverna som gick ut grundskolan i våras blev behöriga, jämfört med 85,2 procent år 2023. Det visar Skolverkets nya statistik. Av de drygt...

Se filmer från SVERDs Online Höstkonferens 20 september 2024

Se filmer från SVERD Online Höstkonferens" Kompetensförsörjning på flexibla sätt" fre 20 sep 2024.   Konferensen samlade ett 50 tal deltagare från Luleå i Norr till Malmö i Söder och dokumentation med filmer finns nedan. Aktuellt hos SVERD och vi fyller 40 år....

Nytt globalt digitalt ramverk (GDC)

Den 21–23 september reser energi- och näringsminister samt vice statsminister Ebba Busch till New York för att delta i öppnandet av FN:s framtidstoppmöte. Inför mötet har Sverige haft en viktig roll som förhandlingsledare för ett nytt globalt digitalt ramverk. Målet...

Anmälan öppen till SVERD Online höstkonferens ”Kompetensförsörjning på flexibla sätt” fre. 20 sep kl. 10.00

Anmälan till SVERD Online Höstkonferens 2024 -Kompetensförsörjning på flexibla sätt ZOOM länk till Höstkonferensen 29/9  Anmälan som är fri sker här: Agenda Talare 10:00 Välkomna till SVERD...

Rikta nya studiestödet till de som behöver det mest

I en rapport för SNS granskar David Seim vid Stockholms universitet omställningsstudiestödet som infördes för två år sedan. Nu skriver han och medförfattaren Peter Fredriksson i DN Debatt om sina slutresultat. I oktober 2022 lanserades omställningsstudiestödet för att...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

F-betyg skrotas vid utredning inför nytt betygssystem

Regeringens betygsutredning som ska presenteras under våren 2025 föreslår nog när den presenterar sina resultat i början på nästa år.

Att:
– F-betyget skrotas.
– En ny tio-gradig betygsskala införs.
– Elevernas meritvärde normeras mot resultaten på de nationella proven.

För drygt ett år sedan gav regeringen Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi och senior forskare vid Institutet för Näringslivsforskning (IFN), i uppdrag att utreda hur betygsinflation och bristande likvärdighet i betygssättning kan motverkas.

Han ska lämna sina förslag i februari 2025.

– Dagens betygssystem är bland det mest demoraliserande som finns i Sverige. Det är godtyckligt, skadligt och korrumperande. Jag tycker även att det är emotionellt väldigt stötande. Förutom betygsinflationen och den bristande likvärdigheten i betygssättningen är det dessutom oklart vad det egentligen är som betygsätts, säger Magnus Henrekson.

– Vi har i vår genomgång av en bredd av länder inte funnit något annat land än Sverige där enskilda lärare kan sätta betyg utan någon form av normering eller kalibrering och där dessa betyg sedan är de som avgör antagning och urval till nästa utbildningsnivå. Marknadiseringen av det svenska skolsystemet gör dessutom att det är extra olämpligt att ha ett sådant system i ett land som Sverige. Systemet ger helt enkelt inte lärare förutsättningar att sätta nationellt likvärdiga betyg. Ändå har vi i drygt 30 år låtit det rulla på.

 

Se länk https://www.vilarare.se/nyheter/betyg/avslojar-skrotar-f–nytt-betygssystem/

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This