NY

Anmälan till SVERD Online Vårkonferens fredag 14 mars är öppen

Välkomna till SVERD Online Vårkonferens fre. 14/3-25 kl 13.00-15.30 – Digital transformation och lärande Anmäl dig här:  https://www.sverd.se/sverd-online-varkonferens-14-mars-2025/ Tid /Innehåll Talare 13:00-13:10 Välkomna till SVERD Online Vårkonferens -2025. Ulf...

Tid för undervisningsuppdraget

Betänkande av Utredningen om minskad administration och om reglering av förskollärares och lärares tid är klart och kan läsas här: https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2025/03/sou-202526/ Utredningen om minskad administration och...

Förslag till AI riktlinjer för skolan

Johan Falk skriver en debattartikel på Voister att AI spelar så stor roll för både elever och samhället att vi inte kan vänta två år till på nationella AI-riktlinjer för skolan Behandla AI som andra webbtjänster Låt inte AI fatta dina beslut Lita inte på...

Inkludera kommunal vuxenutbildning i STEM-strategin

Inkludera kommunal vuxenutbildning i STEM-strategin! I ett öppet brev till Regeringskansliet, Utbildningsdepartementet uttrycker ViS en djup oro över att komvux inte inkluderas i regeringens STEM-strategi. Det är ett misstag att inte utnyttja potentialen i både...

Frukostmöte på riksdagen om lärcentrautveckling

Nätverken NITUS , SVERD, Akademi Norr och projektet Nya Vägar var inbjudna till riksdagen för att diskutera lärcentrautveckling och ekonomi. Agenda: 08.00       Välkomnande av Niklas Sigvardsson (s) och Matthias Bengtsson (kd) som var värdar 08.05   Info från ordf....
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Finlands utbildningsminister vill att EU främjar det kontinuerliga lärandet

Finlands utbildningsminister avslöjade att en av de främsta inriktningarna under det finska EU-ordförandeskapet kommer att vara att att främja det kontinuerliga lärandet.

Utbildningsminister Sanni Grahn-Laasonen presenterade utbildningsministrarna i andra EU-länder planen för det finska EU-ordförandeskapet att organisera ett gemensamt möte med finans och utbildningsministrar. Dessutom presenterade hon för sina kollegor den finska strategin för fortlöpande lärande och användningen av artificiell intelligens inom utbildning. Ministerrådet antog också rekommendationer om språkinlärning, undervisning och om kvaliteten på utbildningssystemen för skolan och kompetensutveckling i arbetslivet.

Utbildningsministern Grahn-Laasonen presenterade även målen för EU-talmanskonferensen som kommer att hållas i Finland i början av juli. Hon uttryckte specifikt planen för ett gemensamt rådsmöte för finans och utbildningsministrarna.

– Det första gemensamma mötet mellan utbildnings- och finansministrarna under finska ordförandeskapet erbjuder en unik möjlighet att delta i en bred debatt om vikten av att investera i humankapital, sade minister Grahn-Laasonen.

Bland andra prioriteringar av ordförandeskapet betonade ministern Grahn-Laasonen vikten av kontinuerligt lärande. Ministern sade att ämnet nyligen varit starkt förekommande i Finland och hoppades att det skulle betonas ytterligare i det europeiska samarbetet inom utbildning.

– Stöd till fortlöpande lärande kräver en systematisk och strategisk utveckling av utbildningssystemen och ett starkt engagemang från både den offentliga och privata sektorn.

– Till exempel kräver den snabba utvecklingen av artificiell intelligens och digitalisering kontinuerlig uppdatering av färdigheter och kompetenser, vilket visar att det är nödvändigt att utveckla strategier för fortlöpande lärande.

När det gäller artificiell intelligens ansåg hon att dess användning i utbildning skulle förbättra tillgången till utbildning och skapa individuella vägar för lärande och sysselsättning. Samtidigt betonade ministern behovet av att skapa etiska regler för användningen av artificiell intelligens inom utbildning.

Läs mer här: Främja det kontinuerliga lärandet.

 

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This