( Bild från Pixabay )
Skolverket har publicerat Iakttagelser baserade på intervjuer med rektorer och elever från 119 verksamheter under covid-19-pandemin.
Resultaten bekräftar flera av de iakttagelser som Skolinspektionen tidigare redovisat4 men ger också fördjupade bilder inom flera områden. Bland annat kring elevernas mående, skillnader mellan pojkars och flickors upplevelser och varför det upplevs som svårt att lära sig matematik på distans.
Av granskningen framgår att många gymnasieskolor gör stora ansträngningar för att kunna erbjuda eleverna
den garanterade undervisningstiden, alla moment som ingår i respektive kurs och
undervisning av god kvalitet. Att detta är och har varit en krävande uppgift står
också klart.
Utifrån de bilder som rektorer och elever förmedlat kan även konstateras att det
över tid skett en viss positiv utveckling i flera avseenden.
• Även om många lärare tycks vara fortsatt hårt belastade framgår av rektorernas beskrivningar att deras tid värnas bättre än vad den initialt gjorde.
• Rektorer och elever vittnar om att fler skolor och lärare behärskar tekniken, vilket gör att de kunnat fokusera mer på att utveckla didaktiken.
• Flera skolor har utifrån signaler från eleverna uppmärksammat att de
skriftliga inlämningarna/uppgifterna blivit för många, och lärare har efter
hand börjat hitta fler sätt att fånga elevers kunskaper.
• Under perioden med fjärr-/distansundervisning har det funnits ett starkt
fokus på elever i behov av stöd för att klara gränsen för godkänt. I rektorers beskrivningar skymtar även ett ökat fokus på andra elever än de som
är i behov av stöd.