NY

Ny utredning-Fler vägar till arbetslivet

Onsdagen den 20 november kl. 13:30 tog utbildningsminister Johan Pehrson emot betänkandet från utredningen "Fler vägar till arbetslivet". I samband med överlämningen håller utbildningsministern en pressträff tillsammans med den särskilde utredaren Joanna Giota. I...

Nu behöver skolan en digitaliseringsstrategi

Slutsnackat om skärm till pärm – nu behöver skolan en digitaliseringsstrategi skriver Camilla Hansén, riksdagsledamot för Miljöpartiet. I webbtidningen Voister menar hon att debatten om skolans digitalisering är polariserad och fördummande. Nu behöver regeringen visa...

Granskning av betygsrätten inom vuxenutbildningen

Skolinspektionens har på uppdrag av regeringen granskat förekomsten av folkhögskolor och enskilda utbildningsanordnare med beviljad betygsrätt. I denna rapport redovisas bland annat förslag på hur de svårigheter som finns när det gäller att kontrollera hur...

Nytt vetenskapligt råd inrättas på Skolverket

Ett vetenskapligt råd och en överdirektörsroll inrättas på Skolverket. Det meddelar regeringen 14 nov-2024. Beslutet är efterfrågat av myndigheten eftersom det stärker arbetet framåt. – Ett vetenskapligt råd och en överdirektörsroll är efterfrågade och därmed välkomna...

Stora brister i elevers it-kunskaper

Fyra av tio svenska tonårselever har stora luckor i it-kunskaper, och presterar på en låg eller mycket låg nivå. Det visar en internationell mätning där Sverige deltagit för första gången. Svenska ungdomar använder i hög grad paddor, mobiler och datorer, både i skolan...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Fjärr-och distansundervisning vid kommunal vuxenutbildning

Skolinspektionen har granskat hur arbetet inom den kommunala vuxenutbildningen har sett ut under Coronapandemin. Resultaten visar att mycket har fungerat väl på de granskade skolorna. Både rektorer och elever beskriver att det gjorts stora ansträngningar för att ge eleverna en flexibel utbildning trots att undervisningen i stor utsträckning bedrivits på distans. Läs mer här och ladda ner rapporten

Resultaten i korthet

  • Mindre möjlighet till närundervisning innebär ett stort avbräck för flexibiliteten i utbildningen
  • Möjlighet till lärarstöd finns men eleverna upplever att de lär sig mer vid närundervisning
  • Moment genomförs men eleverna får för lite/önskar mer mängdträning och övar hellre i autentiska situationer
  • Många elever upplever att det är svårare att visa sina kunskaper på distans
  • Elevernas mående har påverkats av situationen, i vissa fall mycket negativt

Kommentarer till resultaten:

  • Uppmärksamma särskilda risker på sfi och ge eleverna tillräcklig mängdträning i svenska
  • Elever inom hela vuxenutbildningen ges utrymme att träna på praktiska moment
  • Studie- och yrkesledare är tillgänglig för eleverna
  • Verksamheterna verkar för social interaktion mellan lärare och elever och elever emellan
  • Verksamheterna fortsätter utveckla lösningar för elever utan digital utrustning i hemmet och för elever som har låg datorvana

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This