NY

Tillsyn kan inte läka systembrister i det svenska skolsystemet

Hur rätten till utbildning tillgodoses kan inte kontrolleras genom tillsyn och rättsliga sanktioner. Skolsystemet måste vara uppbyggt så att det inte finns incitament att bedriva dålig utbildning för att kunna göra vinst. Det skriver Sara Lundberg, doktorand i...

MYH vill främja kompetensförsörjning och livslångt lärande

Ny rapport : Redovisning av MYH:s genomförande av den regionala utvecklingspolitiken och den sammanhållna landsbygdspolitiken Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH) bidrar till regional utveckling och landsbygdsutveckling, främst genom att främja kompetensförsörjning...

För få elever går yrkesprogram

Företag har svårt att rekrytera personal på grund av att för få väljer yrkesprogram. Svenskt Näringsliv varnar nu för att situationen sänker konkurrenskraften. – Det är väldigt allvarligt och påverkar Sverige som nation, säger Johan Olsson som är...

Regeringen har sparkrav på 80 miljoner i Skolverkets budget

Regeringens sparkrav på 80 miljoner i Skolverkets budget tvingar myndigheten att kapa kostnader. ”Det har varit kännbart”, säger ekonomichefen Homan Sadat till Altinget. Anledningen är att man vill se en effektivisering av Skolverket och att myndigheten återgår till...

18 riktlinjer för generativ AI i offentlig sektor

De 18 riktlinjerna har arbetats fram av Digg och IMY på uppdrag av regeringen, och 21 januari, presenterades och överlämnades de till civilminister Erik Slottner (KD). – Användning av AI kan förbättra effektiviteten i offentlig sektor, öka medborgarnyttan och höja...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Fjärrundervisning tillåts i fler ämnen

Nu kommer ett större antal elever kunna få utbildning på distans. Den 27 februari beslutade nämligen regeringen att tillåta fjärrundervisning i fler ämnen än vad som tidigare varit tillåtet, till exempel i NO och matte.

Alla elever har rätt till en undervisning av god kvalitet som bedrivs av behöriga lärare. Men lärarbristen slår ofta hårt mot områden med stora geografiska avstånd. Nu föreslår regeringen lagändringar som innebär utökade möjligheter till fjärrundervisning jämfört med i dag.

Fjärrundervisning innebär att undervisningen är interaktiv och sker i realtid genom att man använder informations- och kommunikationsteknik. Eleverna är i skolans lokaler tillsammans med en handledare och den undervisande läraren befinner sig någon annanstans. Enligt förslagen i regeringens lagrådsremiss ska fjärrundervisning få användas om det inte finns någon lärare som uppfyller skollagens krav på legitimation och behörighet eller om elevunderlaget är begränsat. Fjärrundervisning ska dock inte få användas i samtliga ämnen och kurser.

– Oavsett var i landet du bor ska du få undervisning av utbildade och behöriga lärare. Fjärrundervisning kan möjliggöra utbildning av hög kvalitet, inte minst i glesbygdsskolor, och kan dämpa lärarbristens negativa effekter. Elevernas möjligheter att få undervisning av hög kvalitet ökar med klokt använd fjärrundervisning, säger utbildningsminister Anna Ekström.

Regeringen föreslår också att distansundervisning ska få användas för en elev som inte kan delta i närundervisning på grund av en dokumenterad medicinsk, psykisk eller social problematik. I gymnasieskolan och gymnasiesärskolan ska distansundervisning också få användas för en elev som på grund av andra särskilda skäl inte kan delta i närundervisning. Detta syftar till att ge elever som av olika skäl inte kan delta i närundervisning en chans att ändå få en utbildning av hög kvalitet.

Ändringarna i skollagen föreslås träda i kraft den 1 augusti 2020. De nya bestämmelserna ska tillämpas på utbildning och annan verksamhet som påbörjas efter den 30 juni 2021.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/02/fler-elever-ska-kunna-erbjudas-fjarrundervisning/

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This