Under flera år har flera organisationer som SKL och SVERD drivit på för att ändra lagen till vad som många uppfattar som självklart – att elever ska ha rätt till fjärrundervisning när skolan inte har en behörig lärare i ämnet. Undervisningen eller studiehandledningen sker då med hjälp av digitala verktyg från en annan geografisk plats. Bristen på lärare i vissa ämnen och i vissa regioner är stor och den enda praktiska lösningen kan vara att huvudmannen köper tjänsten av en annan huvudman. Detta har alltså inte varit tillåtet alls tidigare.
– Fjärrundervisning är också ett exempel på hur digital teknik kan användas på ett sätt som gagnar eleverna och svarar mot invånarnas förväntningar. En undersökning som SKL har gjort, visar att sju av tio invånare är positiva till att digitala pedagogiska verktyg används i undervisningen, säger Per-Arne Andersson (SKL).
Riksdagens beslut den 21 juni innebär att skolhuvudmän får köpa modersmålsundervisning och studiehandledning på modersmål på entreprenad av varandra, både som närundervisning och fjärrundervisning. Detta förutsätter att skolhuvudmannen inte lyckats få tag i en lämplig lärare eller studiehandledare och att färre än fem elever vill ha modersmålsundervisning i språket.
Se länk till Regeringen
http://www.regeringen.se/rattsdokument/lagradsremiss/2016/03/fjarrundervisning-och-entreprenad–nya-mojligheter-for-undervisning-och-studiehandledning-pa-modersmal/
Se länk till SKL
http://skl.se/tjanster/press/nyheter/nyhetsarkiv2016/fjarrundervisningtillatsmenallaamnenboromfattas.9522.html