NY

God Jul och Gott Nytt år från SVERD

Det har varit ett händelserikt år för oss i Svenska riksorganisationen för distansutbildning (SVERD). Frågan är hur den digitala klyftan, generativ AI och smarta teknologier kommer att forma framtidens online-lärande, distansutbildning och flexibelt lärande. Dessa...

”AI för alla” lyssna på podden av Fredrik Heintz

Fredrik Heintz är en av Sveriges främsta AI-forskare, professor i datavetenskap vid Linköpings universitet och en passionerad förespråkare för livslångt lärande. Han har länge varit en central röst i debatten kring AI:s möjligheter och utmaningar, och som ledamot i...

Här är listan över ämnen som det är mest googlat på i Sverige 2024

Sökningarna på Googles sökmotor under 20204 speglar allt från våra idrottsstjärnors framgångar under OS till frågor kring hälsa och politik. Tillsammans med en rad samhällsaktuella ämnen och frågeställningar visar de en bredd av de ögonblick, händelser och frågor som...

Svenskar tredje bäst på att läsa och räkna i internationell jämförelse

”Vuxnas färdigheter står sig fortsatt väl internationellt”, konstaterar statistikmyndigheten SCB som på tisdagen presenterar OECD:s internationella så kallade PIAAC-undersökning. Sveriges befolkning placerar sig trea i förmågan att läsa, räkna och lösa problem. I...

UKÄ kartlägger lärosätenas arbete kring fusk i samband med distansstudier

UKÄ får genom en ändring i regleringsbrevet för 2024 i uppdrag att kartlägga lärosätenas arbete för att motverka att fusk sker vid distansstudier genom användning av AI och andra digitala verktyg. Internationella studier visar att svenska elevers kunskaper i läsning...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Flexibla studieformer i kommunal vuxenutbildning

Skolverket genomförde ett online-seminarium tisdag den 15 juni med tema Flexibla studieformer i kommunal vuxenutbildning.
Det handlade om ”Hur man kan organisera den nätbaserade undervisningen i komvux och 
fokus låg på hur vi främjar flexibilitet och individualisering. Man fick ta del av forskning, exempel från verksamheter, ny information från skolmyndigheter och erfarenheter från kollegor.

Det gavs exempel från verksamheter och forskning om hur nätbaserad undervisningen i kommunal vuxenutbildning kan organiseras för att främja flexibilitet och individualisering. Presentationer gavs från Malmö stad, Lapplands kommunalförbund och Södertälje kommun samt en forskningsöversikt från Skolforskningsinstitutet.

Programmet var:
12.30 – 12.45 Introduktion Maria Åström och Roberth Olofsson, Skolverket

12.45 – 13.15 Vad säger forskning om flexibla studieformer? En presentation av Skolforskningsinstitutets systematiska översikt ”Individanpassad vuxenutbildning – med fokus på digitala verktyg” (2019). Pontus Wallin, Skolforskningsinstitutet
Se länkar till rapporter från dem här:
Individanpassad vuxenutbildning

Individanpassad vuxenutbildning

Skolforskningspodden
https://skolforskningsportalen.se/inspirationsartiklar/

13.15 – 13.45 Kollegialt lärande, individualisering och stöd inom nätbaserat lärande Att leda kollegialt lärande och organisera för att främja individualisering och stöd för elever som läser på distans. Antonija Rehnström, rektor, Malmö stad

13.45 – 14.10 Att skapa förutsättningar för struktur och likvärdighet i det nätbaserade lärandet Att organisera för struktur, likvärdighet och flexibilitet inom nätbaserat lärande. Susanne Andersson, rektor Jokkmokks kommun, Lapplands kommunalförbund

14.10 – 14.35 Orienteringskurser – ett sätt att nå framgång inom nätbaserat lärande Hur man som skola kan arbeta för att förbereda vuxna elever inför studier på distans. Eulali Ardanian, biträdande rektor, Södertälje kommun
Se länk: https://www.sodertalje.se/skola-och-forskola/utbildning-for-vuxna/vuxenutbildningen/utbildningarochkurser/digiprep/

14.35 – 14.45 Vad är på gång inom kommunal vuxenutbildning? Jonas Vig och Maria Åström, Skolverket
Se länk https://www.skolverket.se/undervisning/vuxenutbildningen/aktuella-forandringar-inom-kommunal-vuxenutbildning-komvux

Frågor kan ställas till:

Patricia van Trigt
Administratör
Skolverket, Enheten för allmändidaktik
Postadress: Box 4002, 171 04 Solna
Besöksadress: Svetsarvägen 16, Solna
Tel. 08-5273 3458
www.skolverket.se

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This