COVID-19-pandemin har skapat den största störningen av utbildningssystemen i historien och drabbar nästan 1,6 miljarder elever i mer än 190 länder och alla kontinent. Stängningar av skolor och andra utbildningsutrymmen har påverkat 94 procent av världens studentpopulation, upp till 99 procent i länder med låg- och medelinkomst. Läs rapporten här. OECD:s rapport från i somras pekar också på de olika förutsättningar som råder i världen.
FNger följande rekommendationer
För att förhindra att en inlärningskris blir en generationskatastrof krävs brådskande åtgärder från alla.
Utbildning är inte bara en grundläggande mänsklig rättighet. Det är en möjliggörande rättighet med direkt inverkan på förverkligandet av alla andra mänskliga rättigheter. Det är ett globalt gemensamt bästa och en primär drivkraft för framsteg i alla 17 mål för hållbar utveckling som en grundgrund för rättvisa, jämlika, inkluderande fredliga samhällen. När utbildningssystemen kollapsar kan fred, välmående och produktiva samhällen inte upprätthållas. I korthet förespråkas:
- Få kontroll på smittspridningen så att skolorna kan öppna på ett säkert sätt
- Säkerställ finansiering av utbildning, även i ekonomisk nedgång
- Öka beredskapen och hållbarheten i utbildningssystemet
- Barns och ungas rätt till utbildning bör omfatta rätt till digital tillgång/uppkoppling (connectivity) och lärarnas kompetensutveckling måste satsas på