NY

Ny generaldirektör för Skolinspektionen

Regeringen har beslutat att anställa Marie Axelsson som generaldirektör och chef för Skolinspektionen. Hon påbörjar sin anställning den 1 april 2025. – Skolan ska gå tillbaka till grunderna. Tillbaka till en skola där elever lär sig läsa med riktiga böcker, där...

Undervisning på vetenskaplig grund har blivit en ny trend i den svenska skolan

Undervisning på vetenskaplig grund har blivit en ny trend i den svenska skolan. Problemet är att den är dyr att genomföra, men enligt regeringen är tajmingen god. – Jag menar att det i nuläget finns ett gyllene tillfälle eftersom barnkullarna går ned väldigt kraftigt,...

Lärosätena med flest avhandlingar

Mellan 2020 och 2023 doktorerade totalt 159 personer inom innovations- och entreprenörskapsforskningen. De tre lärosäten som har spikat flest avhandlingar är Lunds universitet (19 st), Högskolan i Jönköping (16 st) och Linköpings universitet (13 st). Hela listan finns...

Utredningen om mer obligatorisk undervisningstid för elever som behöver det är klar

Skolminister Lotta Edholm tog i december emot Utredningen om mer obligatorisk undervisningstid för elever som behöver det. I samband med överlämningen hölls en pressträff tillsammans med den särskilde utredaren Pontus Bäckström. Bakgrund till behovet av mer...

Ny rapport om distansarbetets fram- och baksidor

Riksrevisionens övergripande bedömning i en ny rapport är att de anställdas möjlighet att arbeta på distans inte haft någon påtaglig påverkan på om myndigheternas verksamhet bedrivs effektivt. Granskningen visar att distansarbetet inte påverkar de flesta myndigheters...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

FOCUS GRUPP: SVERD/SADE Online Höstkonferens/Autumn Conference: Futures of Education 18 September 2020

FOCUS GRUPP: SVERD/SADE Online Höstkonferens/Autumn Conference: Futures of Education 18 September 2020

Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning (SVERD) online höstkonferens ”Futures of Education” den 18 september 2020 / Welcome to the Swedish Association for Distance Education (SADE) online autumn conference ”Futures of Education” on 18 September 2020. #LearningNeverStops #Learningtogether #Onlinetogether

SVERDs höstkonferens hade sin utgångspunkt i UNESCO initiativet Futures of Education, som går förbi SDG och siktar mot utbildning 2050. De vill ha in synpunkter från medborgare och organisationer, därför valde SVERD  att bygga på detta tema, samt att anordna en Focusgrupp (workshop) såsom de förespråkar att man kan bidra, utifrån tre frågeområden under en tim, utifrån speciell given guide. Se gärna introduktionsfilmen innan konferensen tar sin  början. Initiativet UNESCO’s Futures of Education initiative aims to rethink education and shape the future. The initiative is catalyzing a global debate on how knowledge, education and learning need to be reimagined in a world of increasing complexity, uncertainty, and precarity.

SVERTD valde medvetet att genom att arrangera en workshop enligt UNESCOs guidelines att bidrar till den publika konsultationen som UNESCO bjöd i till. SVERD sände i rapport (enligt guidlelines) till UENSCO 28 september o enbart en timme efter fick vi direkt från UNESCO

Dear Ebba,

Thank you for the report – it has been well received and comes at a perfect time to be included in the next batch of analysis. We will read it with interest!

Kind regards,

The Futures of Education team

Tre frågor var i fokus. Fråga 1 dokumenterade genom Mentimeter o i form av WordCloud

Topic 1: Our changing world: How do you view the future? 

The first questions asks participants to imagine the future in broad terms.

When you think about 2050

  • What are you most hopeful about?
  • What are you most concerned about

 

Topic 2: Broad Purposes of Education 

The second question focuses on the ‘why’ of education (note that ‘education’ should be understood as all forms of organized learning for people of all ages).

Considering the visions of 2050 that you just described …

  • What should be the collective purposes of education in 2050?

Topic 3: Implications for Learning 

The third and final question is more specifically focused on learning and what should change in the future.

With the visions of 2050 and the collective purposes of education that you just described …

  • How should what we learn, how we learn and where we learn change in the future?

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This