Under sommaren 2023 påbörjades ett långsiktigt arbete för att förbättra betygsresultaten i grundskolan, med målet att fler niondeklassare ska bli behöriga till gymnasiet. Nu visar de preliminära siffrorna att arbetet har börjat ge resultat.
– Vi är mycket glada över de förbättrade resultaten, men vi behöver fortsätta arbeta målmedvetet för att utveckla dem ytterligare, säger Karl Johan Sjödin, utbildningschef.
Årets niondeklassare på Alléskolan gick ut med ett betygssnitt på drygt 210, jämfört med föregående års 200,5. Andelen elever som blev behöriga till ett nationellt gymnasieprogram ökade från 69,7 procent till 84 procent, vilket placerar Alléskolan på den övre halvan av landets grundskolor.
Skolan har, med stöd av utbildningsförvaltningen, fokuserat på metodutveckling inom matematik och svenska samt infört ett tvålärarsystem och nivågruppering i flera ämnen. Utbildningsförvaltningens initiala analys visar att relationen mellan satta betyg och resultat på nationella prov visar att det inte är några “glädjebetyg”.
– Det vi ser är att medarbetarna på Alléskolan har gjort och fortsätter att göra ett fantastiskt arbete med att förbättra och stärka elevernas motivation och närvaro. Det här är ett långsiktigt arbete, och vi ska alla vara stolta över de framsteg som gjorts under det senaste året, säger Karl Johan Sjödin.