NY

Europa ska bli världens ledande AI-kontinent

Att bli en global ledare inom artificiell intelligens (AI) är målet för AI Continent Action Plan som lanserades av EU kommissionen den 9 april. Det var vid vid AI Action Summit i februari 2025 i Paris som president von der Leyen talade om att detta är det ambitiösa...

Två av tre jobb i Sverige är exponerade för AI

Två av tre jobb i Sverige är exponerade för AI, och 25 procent är mycket högt exponerade, visar en ny rapport från Almega. Påverkan från AI förväntas bli allra störst inom privata tjänstesektorn. Samtidigt visar en rapport från Kantar Sifo att höginkomsttagare nyttjar...

I dag överlämnas vårbudgeten för att stärka den ekonomiska utvecklingen

I dag överlämnas vårbudgeten, det vill säga 2025 års ekonomiska vårproposition och vårändringsbudgeten för 2025, till riksdagen. I vårbudgeten, som bygger på en överenskommelse mellan regeringen och Sverigedemokraterna, använder regeringen styrkan i den svenska...

Lärare fortsätter lämna yrket

Under de senaste tio åren har fler utbildat sig till lärare, och fler har också valt att arbeta som lärare. Även om antalet utbildade lärare ökar i antal minskar andelen inom skolan över tid. – Ser vi på trenden över tid visar den att andelen som stannar kvar inom...

Skolan brister i att lära ut digital kompetens – forskning.se

I debatten om skolan föreslås mobilförbud och ministrar pratar om att gå från skärm till pärm. Samtidigt visar en avhandling från Göteborgs universitet att skolan backar från sitt bildande uppdrag och brister i undervisningen om digital kompetens. EU-kommissionen...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Forskare: Validering saknas i läroplanerna för blivande yrkeslärare

Nationella lagstiftningar i Norden har krav på att yrkesutbildningslärare ska ha kunskap om validering. Men läroplanerna för yrkesutbildningarna nämner knappt eller inte alls validering.
Läroplanerna för yrkeslärare i Norden innehåller för lite kunskap om validering, enligt ett forskningsprojekt.

Forskarna rekommenderar att beslutsfattare och utvecklare på yrkesutbildningar utvecklar läroplanen på följande sätt:

  1. Att införa validering i läroplanen, med hänvisning till utbildningspolicyer och processer. Att i samband med arbetspraxis för en framtida yrkesutbildningslärare och nationell lagstiftning reglera validering inom yrkesutbildning.
  2. Att inkludera validering som ett ämnesområde i huvudläroplanen för att säkerställa kompetensutveckling av alla yrkeslärarstudenter, istället för ett valfritt ämnesområde.
  3. Att använda den nordiska kvalitetsmodellen för en strukturerad och heltäckande täckning av validering i läroplanerna.
  4. Att anpassa avsedda läranderesultat mellan att reflektera över elevers personliga lärandeprocesser och förbereda dem på framtida arbetsmetoder inom validering.
  5. Det kan övervägas om det finns behov av att skapa ett professionellt utvecklingsprogram för upskilling och reskilling (fortbildning och omskolning) av forskarlärares kompetens om validering.

Forskningslaget bestod av

  • Per Andersson, Linköping universitet, Sverige
  • Sanna Brauer, Oulu UAS, Finland
  • Timo Halttunen, University of Turku, Finland
  • Bodil Husted, VIA University College, Danmark
  • Marjaana Mäkelä, Haaga-Helia UAS, Finland

En presentation av Nordplus-projektet ”Validation in VET teacher education curricula”.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This