NY

God Jul och Gott Nytt år från SVERD

Det har varit ett händelserikt år för oss i Svenska riksorganisationen för distansutbildning (SVERD). Frågan är hur den digitala klyftan, generativ AI och smarta teknologier kommer att forma framtidens online-lärande, distansutbildning och flexibelt lärande. Dessa...

”AI för alla” lyssna på podden av Fredrik Heintz

Fredrik Heintz är en av Sveriges främsta AI-forskare, professor i datavetenskap vid Linköpings universitet och en passionerad förespråkare för livslångt lärande. Han har länge varit en central röst i debatten kring AI:s möjligheter och utmaningar, och som ledamot i...

Här är listan över ämnen som det är mest googlat på i Sverige 2024

Sökningarna på Googles sökmotor under 20204 speglar allt från våra idrottsstjärnors framgångar under OS till frågor kring hälsa och politik. Tillsammans med en rad samhällsaktuella ämnen och frågeställningar visar de en bredd av de ögonblick, händelser och frågor som...

Svenskar tredje bäst på att läsa och räkna i internationell jämförelse

”Vuxnas färdigheter står sig fortsatt väl internationellt”, konstaterar statistikmyndigheten SCB som på tisdagen presenterar OECD:s internationella så kallade PIAAC-undersökning. Sveriges befolkning placerar sig trea i förmågan att läsa, räkna och lösa problem. I...

UKÄ kartlägger lärosätenas arbete kring fusk i samband med distansstudier

UKÄ får genom en ändring i regleringsbrevet för 2024 i uppdrag att kartlägga lärosätenas arbete för att motverka att fusk sker vid distansstudier genom användning av AI och andra digitala verktyg. Internationella studier visar att svenska elevers kunskaper i läsning...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

”Förskolan behöver både skärm och pärm

Hur ska barnen kunna navigera på nätet på ett säkert, kritiskt och etiskt sätt om de inte får träna på det med kunniga vuxna, undrar forskaren Susanne Kjällander.

I drygt tio år har Susanne  Kjällander forskat om förskolan. Hon har sagt och skrivit ”använd det digitala när det erbjuder något som det analoga inte klarar av” och ”skärm OCH pärm”! Att ropa ”från skärm till pärm”, så som saken uttrycktes på förra veckans pressträff med skolminister Lotta Edholm (L) och arbetsmarknads- och integrationsminister Johan Pehrson (L), går emot den samlade utbildningsvetenskapliga forskningen.

Kjällander är docent i förskoledidaktik och undersöker undervisning och lärande med olika verktyg i förskolans verksamhet. Jag är inte ute efter att bevisa att digitala verktyg är bättre än analoga. Jag söker metoder för en förskola i samtiden där olika verktyg används: naturmaterial och digitala mikroskop, målarfärger och digitala kameror, fysiska kartor och robotar. Världen består av digitala och analoga verktyg, därför måste även förskolan göra det.

Barn måste rustas för en värld full av digitala verktyg, precis som vi stöttar dem så att de kan läsa, räkna, gå i trafiken och leka. Barn behöver digital kompetens, som räknas som en av EU:s åtta livskompetenser. Små barn sitter framför skärmen varje dag i hemmet. Föräldrar använder skärmen som barnvakt, liksom tidigare generationer använt tv:n. Skillnaden är att SVT visar ett granskat innehåll, vilket Tiktok inte gör. Hur ska barnen kunna navigera på nätet på ett säkert, kritiskt och etiskt sätt om de inte får träna på det med kunniga vuxna? Jag vågar inte ens tänka på konsekvenserna.

Läs mer på Dagens Samhälle här från 17 oktober 2023

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This