NY

God Jul och Gott Nytt år från SVERD

Det har varit ett händelserikt år för oss i Svenska riksorganisationen för distansutbildning (SVERD). Frågan är hur den digitala klyftan, generativ AI och smarta teknologier kommer att forma framtidens online-lärande, distansutbildning och flexibelt lärande. Dessa...

”AI för alla” lyssna på podden av Fredrik Heintz

Fredrik Heintz är en av Sveriges främsta AI-forskare, professor i datavetenskap vid Linköpings universitet och en passionerad förespråkare för livslångt lärande. Han har länge varit en central röst i debatten kring AI:s möjligheter och utmaningar, och som ledamot i...

Här är listan över ämnen som det är mest googlat på i Sverige 2024

Sökningarna på Googles sökmotor under 20204 speglar allt från våra idrottsstjärnors framgångar under OS till frågor kring hälsa och politik. Tillsammans med en rad samhällsaktuella ämnen och frågeställningar visar de en bredd av de ögonblick, händelser och frågor som...

Svenskar tredje bäst på att läsa och räkna i internationell jämförelse

”Vuxnas färdigheter står sig fortsatt väl internationellt”, konstaterar statistikmyndigheten SCB som på tisdagen presenterar OECD:s internationella så kallade PIAAC-undersökning. Sveriges befolkning placerar sig trea i förmågan att läsa, räkna och lösa problem. I...

UKÄ kartlägger lärosätenas arbete kring fusk i samband med distansstudier

UKÄ får genom en ändring i regleringsbrevet för 2024 i uppdrag att kartlägga lärosätenas arbete för att motverka att fusk sker vid distansstudier genom användning av AI och andra digitala verktyg. Internationella studier visar att svenska elevers kunskaper i läsning...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Fortsatt strategi för skolans digitalisering

Regeringen har gett Skolverket i uppdrag att ta fram ett förslag till nationell digitaliseringsstrategi för skolväsendet för 2023–2027. Strategin ska bland annat bidra till högre måluppfyllelse och likvärdighet i förskolan och skolan.

Den nuvarande digitaliseringsstrategin löper ut 2022. För att kunna ta tillvara digitaliseringens möjligheter och för att skapa likvärdiga förutsättningar för barn och elever behöver skolväsendet utvecklas i samverkan utifrån en gemensam riktning. Enligt regeringen är det därför fortsatt viktigt med en nationell strategi som pekar ut gemensamma mål för skolväsendets digitalisering.

Regeringen har därför gett Skolverket i uppdrag att föreslå en nationell digitaliseringsstrategi för skolväsendet för 2023–2027. Strategin ska bidra till ökad måluppfyllelse och likvärdighet, samt beakta digitaliseringens möjligheter och utmaningar för utvecklingen av undervisningen i förhållande till barns och elevers ålder och kunskaper. I uppdraget ingår att utforma digitaliseringsstrategin så att den särskilt beaktar utmaningar och risker för barn i yngre ålder vid användandet av digitala verktyg.

– Alla barn och elever ska få de kunskaper de behöver, vilket i förlängningen lägger grunden för den framtida kompetensförsörjningen. Digitala verktyg ska ha ett genomtänkt syfte, vara användarvänliga och passa förskolans och skolans verksamhet. Lärare ska ha kunskap och mandat att avgöra när och hur dessa verktyg ska användas för att stärka lärandet, och när de inte fyller en funktion, säger skolminister Lina Axelsson Kihlblom.

Uppdraget ska redovisas till Utbildningsdepartementet senast den 15 december 2022.

Läs mer här

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This