NY

Ny utredning-Fler vägar till arbetslivet

Onsdagen den 20 november kl. 13:30 tog utbildningsminister Johan Pehrson emot betänkandet från utredningen "Fler vägar till arbetslivet". I samband med överlämningen håller utbildningsministern en pressträff tillsammans med den särskilde utredaren Joanna Giota. I...

Nu behöver skolan en digitaliseringsstrategi

Slutsnackat om skärm till pärm – nu behöver skolan en digitaliseringsstrategi skriver Camilla Hansén, riksdagsledamot för Miljöpartiet. I webbtidningen Voister menar hon att debatten om skolans digitalisering är polariserad och fördummande. Nu behöver regeringen visa...

Granskning av betygsrätten inom vuxenutbildningen

Skolinspektionens har på uppdrag av regeringen granskat förekomsten av folkhögskolor och enskilda utbildningsanordnare med beviljad betygsrätt. I denna rapport redovisas bland annat förslag på hur de svårigheter som finns när det gäller att kontrollera hur...

Nytt vetenskapligt råd inrättas på Skolverket

Ett vetenskapligt råd och en överdirektörsroll inrättas på Skolverket. Det meddelar regeringen 14 nov-2024. Beslutet är efterfrågat av myndigheten eftersom det stärker arbetet framåt. – Ett vetenskapligt råd och en överdirektörsroll är efterfrågade och därmed välkomna...

Stora brister i elevers it-kunskaper

Fyra av tio svenska tonårselever har stora luckor i it-kunskaper, och presterar på en låg eller mycket låg nivå. Det visar en internationell mätning där Sverige deltagit för första gången. Svenska ungdomar använder i hög grad paddor, mobiler och datorer, både i skolan...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Framtidens lärandemiljöer. Rapport från SUHF:s arbetsgrupp

Högskolans lärandemiljöer förändras. Just nu pågår vid svenska universitet

och högskolor en gradvis ökande integrering mellan campusbaserade fysiska

studie- och arbetsmiljöer å ena sidan och virtuella pedagogiska rum och det

öppna livet på olika sociala plattformar å den andra. På så vis uppstår större

och mer gränslösa lärandemiljöer. Samtidigt görs stora investeringar över hela

landet i lärandemiljöer både i form av lärplattformar, men framförallt i fysiska

byggnader. Akademiska hus investerade t.ex. mer än 3 miljarder kronor i nyoch

ombyggnationer bara under 2014. Detta i en tid då allt större internationell

konkurrens på utbildningsmarknaden också sätter fokus på frågan hur Sverige

rustar sina lärandemiljöer för framtiden.

För att besvara den senare frågan beslutade SUHF 2014 att tillsätta

en arbetsgrupp med uppdraget att ge en bild av möjliga scenarier för framtidens

lärandemiljöer.

Framtidens lärandemiljöer. Rapport från SUHF:s arbetsgrupp finns att ladda ner i pdf här.

För tryckta exemplar kontakta SUHF:s kansli

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This