NY

Ny utredning-Fler vägar till arbetslivet

Onsdagen den 20 november kl. 13:30 tog utbildningsminister Johan Pehrson emot betänkandet från utredningen "Fler vägar till arbetslivet". I samband med överlämningen håller utbildningsministern en pressträff tillsammans med den särskilde utredaren Joanna Giota. I...

Nu behöver skolan en digitaliseringsstrategi

Slutsnackat om skärm till pärm – nu behöver skolan en digitaliseringsstrategi skriver Camilla Hansén, riksdagsledamot för Miljöpartiet. I webbtidningen Voister menar hon att debatten om skolans digitalisering är polariserad och fördummande. Nu behöver regeringen visa...

Granskning av betygsrätten inom vuxenutbildningen

Skolinspektionens har på uppdrag av regeringen granskat förekomsten av folkhögskolor och enskilda utbildningsanordnare med beviljad betygsrätt. I denna rapport redovisas bland annat förslag på hur de svårigheter som finns när det gäller att kontrollera hur...

Nytt vetenskapligt råd inrättas på Skolverket

Ett vetenskapligt råd och en överdirektörsroll inrättas på Skolverket. Det meddelar regeringen 14 nov-2024. Beslutet är efterfrågat av myndigheten eftersom det stärker arbetet framåt. – Ett vetenskapligt råd och en överdirektörsroll är efterfrågade och därmed välkomna...

Stora brister i elevers it-kunskaper

Fyra av tio svenska tonårselever har stora luckor i it-kunskaper, och presterar på en låg eller mycket låg nivå. Det visar en internationell mätning där Sverige deltagit för första gången. Svenska ungdomar använder i hög grad paddor, mobiler och datorer, både i skolan...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Från LMS till NGDLE

From LMS to NGDLE: the acronyms of the future of online learning

Icons of LMS, a graduation cap over a laptop, and other learning icons.

Just a few years ago, educators were excited to use a robust learning management system (LMS) in which course materials, class discussion boards, and grade information could all be arrayed within a single system. By 2014, 99 percent of universities had an LMS in place and 74 percent of faculty felt they were useful instructional tools.

Now, it appears that an LMS is not enough!

The future of online learning

According to the EDUCAUSE initiative funded by the Bill & Melinda Gates Foundation, the DLE should be an LMS core, around which other functions can be incorporated. Sort of like adding additional “Legos” to a core Lego statue. The “Lego” approach to moving towards a next-generation digital learning environment (NGDLE) allows for more flexibility. These “Lego” bits are sometimes known as a portion of the total Learning architecture (TLA) to create specifications that allow learning tools to integrate into the LMS to provide additional functionality. Läs mer här

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This